شغل کافی نت،وظایف کافی نت،کافی نت چیست،خدمات کافی نت چیست

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

6f/2 (34531)

6f/2 (34531)

روشهای بهینه کردن قفل گذاری

1- استفاده از Special ID در قفل سخت افزاری

Special ID یک رشته کارکتری است که در بخشی از حافظه قفل نوشته میشود، با توجه به اینکه هر Special ID به طور انحصاری به شخص یا شرکت خریدار قفل اختصاص داده میشود بنابراین هیچگاه Special ID ثبت شده برای یک شرکت به شخص یا شرکت دیگری اختصاص نمی یابد. و اگر شخصی درخواست یک Special ID که متعلق به شرکت دیگری است را داشته باشد باید مورد تایید آن شرکت قرار گیرد. قفلهایی که دارای Special ID باشند :

1. Reset نمیشوند.

2. اگر نرم افزاری با این نوع قفل ها، قفل گذاری شود و Special ID در کد نرم افزار چک شود آن نرم افزار با قفل هایی که دارای اطلاعات یکسان با قفلهای اصلی باشند اجرا نمیگردد. (قفلهایی که اطلاعات قفل دیگری را روی آنها قرار داده شود).

Special ID یک رشته فقط خواندنی بوده که توسط کاربر قفل قابل تغییر نیست و فقط در شرکت سازنده قابل نوشتن روی قفل میباشد. بنابراین اگر شخصی به هر دلیلی از کلمه عبور یک قفل سخت افزاری (که دارای Special ID نباشد) مطلع باشد به طور مثال به راحتی میتواند با تهیه یک قفل جدید خام و قرار دادن کلمه عبور و اطلاعات قفل قبلی روی آن، نرم افزار قفل گذاری شده را با قفل جدید (کپی شده) اجرا کرده و استفاده کند. اما اگر قفل قبلی دارای Special ID باشد (با توجه به اینکه Special ID در کد نرم افزار چک شده باشد) نرم افزار قفل گذاری شده با قفل کپی شده اجرا نمیشود.

2- چک کردن قفل در درون کد نرم افزار بدون Timer

برای بالاتر رفتن امنیت نرم افزار سعی کنید از Timer Component برای چک کردن قفل استفاده نکنید. زیرا یافتن رویداد OnTimer برای یک Cracker کار بسیار ساده ای بوده، و قادر هستند آنها را به راحتی حذف کنند. پیشنهاد میشود برای انجام روند قفل گذاری در قسمتهای مختلف نرم افزار دستورات ارتباط با قفل تایپ شده و از Function یا Procedure استفاده نگردد. در صورتیکه متدی برای چک قفل نوشته میشود نام آن طوری انتخاب شود که Cracker را گمراه کند.

توجه : در صورتیکه میخواهید در روند قفل گذاری پیغام خاصی را نمایش دهید متن پیغام را طوری انتخاب نمایید که به هیچ عنوان نشان دهنده روند قفل گذاری نباشد.

3- چک کردن قفل به صورت تصادفی

میتوانید به جای استفاده از Timer از این روش استفاده نمایید، به این ترتیب که در لابه لای کدهای یک متد یک عدد تصادفی را تولید نموده (بین 1 تا 10) و اگر این عدد مساوی عدد مورد نظر شما بود چک قفل انجام شود. این عمل به این دلیل است که با هر بار اجرای متد قفل چک نشده و چک کردن قفل به صورت کاملا تصادفی انجام میگیرد و همچنین سرعت سیستم کاهش نمی یابد :

توجه داشته باشید که این روش باید در قسمتهای مختلف برنامه مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال هنگام باز شدن فرمهای اصلی و کلیک کردن button ها.

4- ذخیره کردن داده های مهم نرم افزار در قفل

در اغلب نرم افزارها مقادیری (Database Connection String و Database Password) وجود دارد که برای نرم افزار بسیار مهم و حیاتی بوده و نرم افزار بدون دسترسی به آن مقدار قابل اجرا نخواهد بود. برای بالا بردن امنیت نرم افزار خود، پیشنهاد میگردد مقادیر مهم را در قفل ذخیره نموده و هنگام اجرای برنامه در زمان چک کردن قفل آن مقدار را از قفل خوانده و استفاده نمایید. در این حالت حتی اگر Cracker موفق شود روتین های چک قفل را از درون فایل اجرایی حذف نماید باز هم نرم افزار بدون آن مقدار قابل اجرا نخواهد بود.

5- چک کردن قفل درون یک Thread

این روش، روشی بسیار مفید در زمانیکه برنامه نویس بخواهد قفل سخت افزاری را به صورت مداوم چک کند بدون اینکه در کار User Interface نرم افزار خللی وارد شود. در این روش توصیه میشود برای امنیت بالاتر از دو یا چند Thread استفاده گردد و هر کدام از آنها با روشی متفاوت عملیات چک کردن قفل را در یک حلقه انجام دهد.

مهندسی معکوس (Reverse Engineering)

مجموعه ای حساس از تکنیکها و ابزارها برای فهمیدن اینکه محتوای یک نرم افزار شامل چه چیزهایی میباشد. به عبارت دیگر عمل تجزیه و تحلیل یک سیستم برای مشخص کردن مولفه های سیستم و رابطه متقابل آنها به منظور نمایش سیستم به شکلی دیگر یا در سطحی بالاتر میباشد. این نوع تکنیکها باعث میشود تا ساختار یک نرم افزار را نمایان نموده و راههای عملکرد آن و همچنین ویژگیهایی که طبق آن حرکت میکند را مشخص کنیم. در واقع مهندسی معکوس زمانیکه شخصی کد شخص دیگری را کاوش کند نیز اتفاق می افتد.

بحث در مورد علم مهندسی معکوس از سال 1990 میلادی آغاز شده و در بعضی مجله های علمی مثل IEEE Software به صورت یک طبقه بندی علمی از آن صحبت میشود.

آیا شما مهندسی معکوس را نادیده میگیرید؟

فرض کنید شما نرم افزاری را توسعه داده و به فروش رسانده اید! آیا نمیخواهید دیگران به حقوق کپی (Copyright) شما احترام بگذارند؟ این بحث معمولا" از معانی منفی عبارت مهندسی معکوس به خصوص در صنعت نرم افزار سازی شروع میشود.

به هر حال تکنیکهای مهندسی معکوس راه هایی هستند برای تولید کننده ها و مصرف کننده های نرم افزار که با مقوله عرضه اقتصادی در یک زنجیره قرار میگیرند. در نظر داشته باشید که این ابزار (راهکار) به طور ذاتی خوب یا بد نیست، موضوع قابل توجه این است که این ابزار در چه راه هایی مورد استفاده قرار میگیرد. مهندسی معکوس به ویژه در نرم افزارهای پیشرفته برای اهداف خاص مورد استفاده قرار میگیرد :

– یافتن کدهای مخرب: تعدادی از تکنیکهای ویروس یابی از مهندسی معکوس برای دستیابی به ساختار و عملکرد این کدهای مخرب استفاده میکنند. به وسیله این تکنیکها نرم افزارهایی تولید میشود که برای مبارزه با ویروس های کامپیوتری مورد استفاده قرار میگیرد.

– کشف خطاهای ذاتی (Bug) و نقص های غیر منتظره: حتی بهترین سیستمهای نرم افزاری میتواند دارای خطا باشد که با استفاده از مهندسی معکوس میتوان آنها را پیدا کرده و رفع نمود (Debug).

نرم افزارهای سطح پایین

این نوع نرم افزارها شامل ابزارهای توسعه از قبیل Compiler، Linker، Debugger، سیستم های عامل (Operating System) و زبان های برنامه نویسی سطح پایین مثل Assembly میباشد. در واقع لایه ای است که جداکننده توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه های کاربردی از سخت افزار میباشد. اگر شخصی بخواهد در زمینه مهندسی معکوس مهارت به دست آورد باید فهم کاملی نسبت به نرم افزارهای سطح پایین داشته باشد.

زبان Assembly

این زبان پایین ترین سطح زبان های برنامه نویسی میباشد که به طور باورنکردنی در مهندسی معکوس مورد استفاده قرار میگیرد. اگر یک نرم افزار عملی را انجام دهد آن عمل باید به زبان Assembly قابل رویت باشد. مبحث مهم دیگر، کد ماشین است که همراه با زبان Assembly دو نوع تعریف مختلف از یک چیز میباشد. کد ماشین چیزی نیست جز رشته ای از بیتها و شامل لیستی از دستورات (در واقع نمایش متنی آن بیتها)، که توسط CPU باید اجرا شود.

Compiler و Machine Code

با توجه به اینکه CPU فقط قادر است کدهای ماشین را اجرا کند با استفاده از Compiler کدهای زبانهای سطح بالا به زبان ماشین تبدیل میشوند.

زبانهایی مثل C++ و Pascal دارای این نوع Compiler هستند.

Virtual Machine و Byte Code

زبانهایی مانند Java دارای کامپایلری هستند که به جای Object Code (کدهایی که Compiler آنها را تولید میکند)، Byte Code تولید میکنند. Byte Code ها شبیه به Object Code ها هستند با این تفاوت که توسط یک برنامه (به جای CPU) Decode میشوند. به این برنامه Virtual Machine گفته میشود. یکی از مزایای این نوع برنامه ها مستقل بودن آنها از محیط اجرا میباشد. مبحث مهندسی معکوس در مورد Byte Code ها نسبت به کدهای ماشین کاملاً متفاوت بوده و در مقایسه با آن ساده تر میباشد.

شروع عملیات مهندسی معکوس

برای شروع، کار به دو بخش کلی تقسیم میگردد:

1- System Level: داشتن دیدی کلی از تمام برنامه.

2- Code Level: به دست آوردن اطلاعات کامل و جزیی روی قسمتی از کد برنامه.

ابزارهای System Monitoring

برای بخش System Level ابزارهایی نیاز است که به وسیله آنها اطلاعات کلی در مورد برنامه (فایل اجرایی) را در اختیار قرار میدهد که معمولاً این اطلاعات توسط سیستم عامل ایجاد میگردد برای مثال مشخص میگردد که نرم افزار با چه ابزاری توسعه داده شده یا با چه ابزاری Protect شده است.

ابزارهای Code Level

Disassembler

ابزاری است که یک فایل اجرایی را دریافت نموده و یک فایل متنی که شامل کدهای زبان Assembly که مربوط به قسمتهای مختلف برنامه است را تولید میکند. Disassembler های پیشرفته یکی از ابزارهای کلیدی مهندسی معکوس به شمار میروند.

Debugger

Debugger برنامه ای است که به توسعه دهنده (Developer) اجازه می دهد برنامه را در حال اجرا مشاهده نماید. Debugger یکی از مهمترین ابزارهای مهندسی معکوس بوده که از یک Disassembler برای برگرداندن کدها به زبان اسمبلی استفاده مینماید.

زمانیکه یک فایل اجرایی با استفاده از یک Debugger باز میشود حالت Register های CPU، محتویات حافظه و Stack های فعال قابل مشاهده هستند.

ویژگی های مهم Debugger ها :

Disassembler قدرتمند: یکی از ویژگیهای مهم و لازم برای هر Debugger بوده به طوریکه محتوای فایل اجرایی به وضوح قابل مشاهده میباشد. همچنین متدهای برنامه قابل تجزیه و تحلیل بوده و Trace کردن آنها ساده میشوند.

Breakpoint های سخت افزاری و نرم افزاری: یکی دیگر از ویژگیهای مهم Debugger ها بوده و هر Debugger دارای این ویژگی میباشد. Breakpoint های نرم افزاری دستوراتی هستند که در زمان اجرا (Runtime) توسط Debugger به برنامه اضافه میشوند و باعث میشوند اجرای برنامه توسط پردازشگر متوقف شده و کنترل برنامه به Debugger سپرده میشود. Breakpoint های سخت افزاری یکی از قابلیتهای ویژه CPU بوده که به پردازشگر اجازه میدهد اجرای برنامه را متوقف کرده و کنترل آنرا به Debugger منتقل نماید و زمانی اتفاق می افتد که یک آدرس از حافظه مورد دسترسی قرار گیرد.

دیدن Register ها و حافظه: یکی از قابلیتهای خوب Debugger ها دیدن Register ها و محتوای حافظه سیستم میباشد.

اطلاعات Process : یکی از قابلیتهای بسیار مفید Debugger ها دیدن جزییات Process ها در حال Debug کردن میباشد. دیدن ماجول های قابل اجرا و یا Thread هایی که در حال اجرا هستند را امکان پذیر میسازد.

انواع Debugger

1- User Mode Debugger

بیشتر Debugger ها از این نوع هستند. این نوع Debugger ها برنامه هایی هستند که به Process های دیگر متصل شده و کنترل آنرا در دست میگیرند. مزیت دیگر آنها نصب و استفاده آسان از آنها میباشد. از طرف دیگر User Mode Debugger ها فقط میتوانند با یک Process کار کنند و کدهای User Mode درون آن Process را ببینند. گاهی اوقات شما با استفاده از این نوع Debugger برنامه ای را باز میکنید که چندین Process را شامل میشود که به نوعی به هم متصل هستند. در اینطور موارد شما ممکن است ندانید کد مورد نظر شما در کدام Process اجرا میشود. User Mode Debugger ها معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمیکنند مگر اینکه برنامه ای که در حال Debug شدن میباشد دارای مولفه های Kernel Mode باشد (همانند Device Driver). بعضی از این نوع Debugger ها عبارتند از :

– OllyDbg

این Debugger توسط Oleh Yuschuk ساخته شده که شاید یکی از بهترین ها در نوع خود باشد، این Debugger دارای یک Disassembler بسیار قدرتمند بوده که برای افرادی که در زمینه مهندسی معکوس در سطح مبتدی هستند بسیار مناسب میباشد. وجود Analyzer در این Debugger باعث میشود که حلقه های تکرار و شرطها (for، switchو …) و همچنین پارامترهای متدها به راحتی قابل تشخیص باشد. OllyDbg دارای امکان patching نیز میباشد به این ترتیب که میتوان تغییراتی در فایل اجرایی ایجاد نموده و آنرا ذخیزه نمود. این ابزار کاملا رایگان بوده و از سایت

http://home.t-online.de/home/Ollydbg قابل دریافت میباشد.

– WinDbg

یک Debugger رایگان بوده که سازنده آن شرکت Microsoft میباشد. در حالیکه تعدادی از ویژگیهای آن از طریق رابط کاربر قابل دسترسی هستند، دارای یک کنترلگر دستوری نیز میباشد. دارا ی یک Disassembler ضعیف بوده و امکانات دیگر آن نیز چندان برای کاربران ساده نیست.

www.microsoft.com/whdc/devtools/debugging/default.mspx

– IDA Pro

یک User Mode Debugger است که دارای Assembler بسیار قدرتمند و همچنین امکانات Debug فراوان میباشد و میتوان گفت از قدرتمندترین Debuggerها میباشد. این Debugger رایگان نبوده ولی میتوان از نسخه های Trial آن استفاده نمود


۰
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
postcq postcq

gl/l (1073)

gl/l (1073)

راه‌سازی و راهداری

در آغاز دوره پهلوی طول راه‌های کشور ما ۳۹۰۰ کیلومتر تجاوز نمیکرد. در دوران رضاشاه پهلوی طول راه‌های ایران به ۲۴۰۰۰ کیلومتر بالغ گردید. در ابتدای انقلاب سفید محمدرضا شاه طول راه‌های کشور ما به حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود، با اجرای برنامه‌های عمرانی اول تا چهارم طول راه‌های ایران بحدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم به ۲۶۰۰۰ کیلومتر شاه‌راه، راه اصلی و فرعی رسید. در حال حاضر وزارت راه و ترابری عهده‌دار نگهداری ۱۰۷٬۰۰۹ کیلومتر از انواع راه‌ها است.

وزارت راه و ترابری عملیات نگهداری راه بوسیله ۳ اداره ستادی و ۲۹ اداره کل راه و ترابری استان به انجام می‌رساند. عملیات راه‌داری جاری و معمولی و راه‌داری فوری و اضطراری به‌عهده ادارات کل راه و ترابری است، و عملیات راه‌داری دوره‌ای مستمر و راه‌داری متناوب (روکش آسفالت راه‌ها) با نظارت ادارات ستادی وادارات کل راه و ترابری استان‌ها از محل اعتبارات طرح‌های ملی و استانی بوسیله بخش خصوصی به انجام می‌رسد.

راه و محیط

از زمان‌های بسیار دور، نیاز بشر برای برقراری ارتباط عامل ایجاد راه‌ها است و راه‌ها به دلیل اهمیت زیاد اجتماعی که دارند به عنوان زیر ساخت اصلی هر جامعه‌ای مطرح می‌شوند. بشر با نگاه به توسعه روزافزون در همه زمینه‌های زندگی خود، به نظر می‌رسد که صحت سلامت محیط پیرامون خود و عناصر موجود در آن را به فراموشی سپرده است و همچنان با سرعت بسیار زیادی آن را نادانسته به نابودی می‌کشاند. راه‌ها و وسایل نقلیه از ساخته‌های بشری هستند که در مدت کوتاهی تعداد آنها زیاد و در همه جا پخش شده‌اند و اثرگذاری‌های فاجعه‌باری بر محیط خود دارند.

این مقاله مقدمه‌ای در بررسی و بیان اندرکنش راه و محیط از دیدگاه اثرات وارد بر محیط از طرف راه‌ها می‌باشد. راه وسیله و ابزار برقراری ارتباط می‌باشد و در این مبحث منظور از آن، خود راه و عناصر متعلق و مربوط به آن همانند خودروها در زمان‌های ساخت و بهره‌برداری و بدین ترتیب زیر ساخت اصلی یک جامعه می‌باشد.

محیط به معنای محلی است که آدمی را احاطه کرده و قلمرو حیات و زندگی است و منظور از آن در این مقاله محیط زیست می‌باشد. محیط زیست به محیطی که فرآیند حیات را در بر‌گرفته و با آن بر‌هم‌ کنش دارد و از طبیعت، جوامع انسانی و نیز فضاهایی که با فکر و به دست انسان ساخته‌ شده‌اند تشکیل یافته است و کل فضای زیست‌کره را در بر می‌گیرد. محیط زیست زیرساخت موجودیت هر موجود زنده‌ای است.

زیرساخت به اساس و بنیاد و زمینه ایجاد ساختارهای یک سیستم گفته ‌می‌شود و در یک جامعه به سیستم‌ها، تسهیلات، خدمات و تأسیسات اصلی شامل راه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل، خطوط نیرو و آب، مؤسسات عمومی و غیره زیرساخت اطلاق می‌شود.

راه‌ها انواع مختلفی دارند که شامل راه‌های هوایی، زمینی و دریایی هستند و راه‌های زمینی نیز به ریلی و جاده‌ای تقسیم می‌شوند و هرکدام از این راه‌ها و حمل‌ونقل درون آنها تولیدکننده آلاینده‌های مختلف می‌باشند که برخی از آنها ماهیتی مشترک و برخی دیگر به نوع مخصوصی باز می‌گردند و نیز اثرگذاری‌های متفاوتی روی محیط دارند.

محیط نیز شامل هوا، آب، خاک، موجودات زنده و انسان است که هرکدام، از مسیرهای مختلف و وابسته به خصوصیت خود و آلاینده به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند از راه‌ها، اثرپذیری داشته باشند.

به طور کلی اثرگذاری راه‌ها بر هرکدام از عناصر محیط یا موجودات زنده که باشد نهایتاً بر انسان اثر خود را نیز می‌گذارد و توسعه انسانی و سلامت او را به خطر می‌اندازد.

در این سری از مقالات در مورد "اندرکنش راه و محیط"، اثرات انواع راه‌ها، معرفی و اثرگذاری‌های آنها بر محیط و اثرپذیری‌های محیط مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این شماره، از اثرگذاری راه‌ها و حمل و نقل هوایی بر محیط خود صحبت می‌شود.

حمل و نقل هوایی تولیدکننده آلاینده‌های زیادی است که به دلیل وسیع بودن محیط پخش و سختی بررسی و تحقیقات، مطالعات کمی در مورد آنها صورت گرفته است. از آلاینده‌های اصلی این صنعت می‌توان به آلودگی صوتی و گازی اشاره نمود.

بخاری که توسط هواپیماها در حین حرکت در هوا ایجاد می‌شود به طور مؤثر باعث مسدود شدن نفوذ نور خورشید در خلال روز و کاهش محدوده دمایی روزانه (تفاوت بیشترین دماهای روزانه و بیشترین دماهای شبانه) و کاهش خروج تابش‌های مادون قرمز از زمین در شب می‌شوند.

بعد از واقعه حمله به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی و ساختمان‌های دیگر در ایالات متحده برای سه روز (15 تا 17 سپتامبر) تمامی پروازها در این کشور و به خصوص شهرهای نیویورک و واشنگتن لغو شد و فرصتی برای آزمون این فرضیه بوجود آمد. محقققین در این سه روز با مطالعه اثر حمل‌ونقل هوایی بر کاهش محدوده دمایی روزانه، اثرپذیری این پارامتر را اثبات نمودن

انواع راهها

آزاده راه (freeway) : هیچ مانعی بر سر حرکت وسایل نقلیه وجود ندارد . راههایی با حداقل چهار خط عبور و حایلهای وسط راه این راهها بدون تقاطع می باشند .

بزرگ راه (Exqressway) : مسیر هایی باحداقل 4 خط عبور که حداقل تقاطعات ترافیکی را داشته و بریدگی ها با هم حداقل km2 فاصله دارند .

مراحل طرح و اجرای پروژه های مسیر یابی در راه سازی :

1- جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شامل عکس های هوایی, تردد مسافر و حجم کالا , نقاط مورد نظر مسیر , موقعیت پلها و آبروها و … نقشه های منطقه و آمارهای لازمه از جمعیت .

2- طرح مقدماتی و شناسایی محلی ( تعیین مناسب ترین مسیر از بین واریافت های مختلف) این بخش بر روی نقشه های 25000/1 تا 200000/1 انجام می شود امکان سنجی واریافت ها شامل نکات اجتماعی و تکنولوژیکی در این بخش تحت عنوان فاز صفر انجام می شود پس از آن چند گزینه مناسب و در مرحله فاز 1 انتخاب واریافت بهینه

فاز 2

3- تهیه نقشه های بزرگ مقیاس نواری از مسیر اولیه به عرض 100 تا 600 متر با مقیاس 500/1 تا 10000/1

4- مطالعه مسیر و تهیه طرح بر اساس نقشه های توپوگرافی و ارائه مشخصات فنی

5- تهیه نقشه های بزرگ مقیاس از ابنیه مسیر با مقیاس 50/1 یا 100/1

6- میخکوبی بر روی زمین در فواصل مورد نیاز برداشت پروفیل طولی و عرضی و شمارهگذاری میخها

فاز 3 ß 7- در مراحل ساخت راه آزمایشات و کنترل های کیفی و کمی مصالح و لایه ها انجام می پذیرد .

فاز 4ß 8- بهره برداری از راه و سرویس و نگهداری مسیر

عملیات خاکی :

عملیات خاکی شامل کلیه کارهای لازمه برای تمیز کردن بستر و حریمه راه خاکبرداری و خاکریزی خاک , سنگ و یا سایر مصلالح از مسیر و محدوده راه در منطقه عملیات طرح می باشد.

– هرگونه مصالح ساختمانی که از تخریب ابنیه بدست می آید پس از دور کردن از بسته و حریمه راه باید طبق تشریفات قانونی تحویل صاحبان آن گردد .

– سطوحی که پائین تر از خط زمین طبیعی قرار گرفته اند طبق نظر دستگاه نظارت باید ریشه کنی کامل تا عمق لازمه انجام شده در بقایای ریشه ها , علف ها , رستنی ها و هرگونه مواد و مصالح نامناسب دیگر نیز از زمین کنده و بدور ریخته شود تا احتمال مدفون شدن زیر خاکریز حریمه راه را نداشته باشد .

– چنانچه مسیر راه از داخل باغ , قلمستان , منطقه جنگلی عبور نماید کلیه درختان نهال ها و هرگونه رستنی ها باید از تمامی حریمه و بستر راه قطع و ریشه کنی شده و مسیر پاک گردد .

– چنانچه شاخه درختانیکه در مجاورت مسیر قرار گرفته یا شاخه درختانی که دستور حفظ وحراست آنها داده شده حدود پنج متر داخل حریمه راه شده باشند این قبیل شاخه ها باید از نزدیک تنه درخت قطع شوند .

– چاله هایی که در اثر ریشه کنی درختان بوجود می آیند باید با مصالح مناسب بصورت لایه لایه پر شده و متراکم گردد .

– تمام منطقه عملیات خاکی با حریم مقدار باید از هر حیث تمیز بوده و زیبایی دید راه بعد از خاتمه عملیات حفظ گردد .

خاکبرداری و خاکریزی

برداشت هرگونه مصالح ومواد خاکی , شن وماسه ای , قلوه سنگی و سنگی, ریزشی و لغزشی صرف نظر از جنس و کیفیت آنها از مسیر راه بمنظور تسطیح , شیب بندی وآماده کردن مسیر اصلی راه و یا راه های ورودی و خروجی و جاده های ارتباطی موضوع عملیات خاکبرداری است.

احداث خاکریز و یا بالا آوردن بستر راه با خاک و سنگ حاصله از برشها و یا با مصالح قرضه موضعی و یا جانبی و یا قرضه منتخب آماده سازی بستر زمین طبیعی برای ریختن و پخش و کوبیدن مصالح بر روی آن و نیز خاکریزی پشت پی‌ها وشالوده ها , اطراف ابنیه فنی و پر کردن اطراف لوله ها , چاهها وچاهکها وگودال های موضعی مشمول عملیات خاکریز است .

خاک هائی که در خاکریزی مصرف می شود بایددر لایه های یکنواخت و با ضخامت ثابت درعرض خاکریز هاریخته شود .

ترتیب لایه های خاکریزی

1-زمین طبیعی دکوپاژ می شود ( کندن علف های هرز و گیاهان نباتی ) به ضخامت cm20

2- در قسمتهایی که خاکریزی عمق زیادی دارد . از مخلوط با سنگهای درشت دانه ( راکفیل ) استفاده می گردد که به عنوان مثال اگر که عمق m8/1 باشد (راکفیل ) m 3/0=5/1-8/1

3- 5 لایه 15 سانتی متری خاکریزی می گردد با تراکم 95%

4- دو لایه 15 سانتیمتری ساب گرید با تراکم 100% طبق مشخصات فنی راه

5- یک لایه 15 سانتیمتری ساب بیس از مصالح رودخانه ای طبق مشخصات فنی راه .

6- یک لایه 15 سانیمتری بیس از مصالح رودخانه ای طبق مشخصات فنی راه

7- دو لایه بیندر به ضخامت 5 سانتیمتر که جمعا لایه بیندر 10 سانتیمتر می‌گردد در قسمت هایی که تعریضی داریم لایه اول بیندر با آسفالت جاده اولیه فیکس می گردد که به این حالت لایه دوم بیندر و لایه توپکا روی جاده اصلی اولیه و قسمتهای تعریضی قرار می گیرد .

8- یک لایه توپکا به ضخامت 4 سانتی متر در صد شکستگی 80% (شن)

در قسمتهای خاکبرداری داریم و یاارتفاع خاکریزی 80 سانتی متری می باشد (دولایه ساب گرید یک لایه ساب بیس یک لایه بیس و آسفالت اجرا می‌گردد)

حداکثر ضخامت راکفیل درهر لایه 30 سانتیمتر می‌باشد تمام خاکریزها و همچنین ترانشه ها و بسته زمین طبیعی باید با غلطکهای مکانیکی متراکم شوند.

برای تامین تراکم یکنواخت در تمامی لایه ها عمل مرطوب کردن و اختلاط خاکها را باید در زمان مناسب وکافی و قبل از غلطک زنی با وسایل مکانیکی انجلام داد تا فرصت توزیع یکسان رطوبت در تمام خاک وجودداشته باشد میزان رطوبت مصالح خاکی چسبنده برای حصول تراکم مطلوب باید در محدوده یک تا دو درصد کمتر از رطوبت مناسب و برای خاکهائی که به تورم و انبساط گرایش دارند یک تا دودرصد بیشتر از رطوبت مناسب انتخاب شود.

عمل تراکم و کوبیدن لایه های سنگریزی باید آنقدر ادامه یابد تا احتمال هیچگونه نشست , تقلیل حجم , جابه جایی و یا کاهش ضخامت قشرهای کوبیده شده وجود نداشته باشد.

عملیات پخش و تراکم لایه های خاکریز کف ترانشه ها و بستر زمین طبیعی باید بترتیب برنامه ریزی واجرا شوند که هر لایه و یا سطح متراکم شده در حداقل زمان ممکن بالایه بعدی پوشیده شود تا همواره لایه ها و یا سطوح متراکم شده مشخصات ومیزان تراکم مورد نظر حفظ نمایند.

– در محلهائی که خاکریزی روی سراشیبی تند قرار می گیرد و یا عمل خاکریزی روی خاکریزی موجود صورت می گیرد پله هائی روی شیب مزبور تعبیه می شود تا از لغزش احتمالی خاکریز جدید روی بدنه سراشیبی جلوگیری بعمل آید و خاکریزی جدید و قدیم خوب با همه قفل و بست گردد.

– در شیروانی ها و ترانشه ها نباید آثار غیر منظم ابزار آلات خاکبرداری دیده شود.

مقاطع عرضی وطولی باید دقیقا طبق قواره های لازمه اجرا شود و ناهمواریها در محور طولی در طول شمشه 5 متری نباید از 3 سانتیمتر تجاوز نماید .

بلوکاژ : سنگهائی که برای بلوکاژ مصرف خواهد شد باید به طور متوسط 05/0 متر مکعب حجم داشته باشد سنگها را طوری دست چین می کنند که حداقل فضای خالی را داشته باشد و باید سنگها کاملا روی همه قفل و بست گردند .

قشر زیر اساس sub base

قشری از مصالح سنگی با مشخصات فنی در معین و به ضخامت محاسبه شده مشخص که بر روی بستر روسازی راه (سابگرید) به منظورتحمل بارهای وارده از جانب قشر اساس قرار گیرد قشر زیر اساس نامیده می‌شود این قشر معمولا اولین لایه از ساختمان روسازی راه را تشکیل می‌دهد .

قبل از اجرای عملیات بستر روسازی راه باید عاری ازهرگونه موادزائد و اضافی بوده و طبق پروفیهای طولی وعرضی آماده شده باشد همواری سطح ساب گرید با استفاده از شمشه کنترل می گردد در صورتیکه شمشه 4 متری در جهات مختلف بر روی سطح سابگرید قرار گیرد ناهمواری‌های آن نباید از cm3 تجاوز نماید .

برای کنترل رقوم سطح لایه های قشر زیر اساس قبل از هرگونه عملیات در طرفین بستر راه و به فاصله کافی از محور میخ های چوبی و یا فلزی به فواصل مشخص جهت برقرار نمودن ارتفاع کوبیده می گردد .

پخش مصالح و آبپاشی

مصالحی که طبق مشخصات فنی داده شده تهیه می گردد و به پای کار حمل و بر روی بستر روسازی راه به فواصل مساوی و یکنواخت تخلیه و سپس پخش می گردد دانه بندی مصالح باید قبل از حمل تنظیم شده باشد چنانچه دانه هائی درشت ترا ز حداکثر اندازه دانه های درشت تر از حداکثر اندازه دانه بندی مجاز باشد بایستی از سطح راه برداشته به خارج از حریم راه حمل گردد .

بهنگام پخش مصالح نباید دانه های درشت و ریز ازهمه جدا شوند بوسیله گریدر یا هر وسیله دیگر مصالح پخش شده بایدآنچنان پروفیله شود که پس از آبپاشی و کوبیدن ابعاد آن برابر با رقوم ابعادو شیب داده شده در نقشجات باشد .

پس از پخش و پروفیله کردن مصالح آبپاشی بوسیله تانکر آب پاش با فشار یکنواخت آغاز می‌گردد . آبپاشی طوری بایستی انجام شود که تمام دانه‌های مصالح به طور یکنواخت مرطوب گردد توقف تانکر آبپاش بهنگام آبپاشی لایه زیر اساس مجاز نمی باشد آبپاشی نباید به نحوی انجام گیرد که موجب صدماتی به بدنه خاکی راه گردد .

مقدار آب لازم برای آبپاشی بر مبنای درصد رطوبت بهینه که قبلا در آزمایشگاه بدست آمده است می باشد تفاوت مجاز آب مصرفی 5/1± درصد جذبی آب مورد لزوم برای رطوبت بهینه می‌باشد.

کوبیدن لایه زیر اساس

پس از آبپاشی بلافاصله غلطک 10 تا 12 تنی استوانه ای فلزی آغاز می‌گردد علاوه بر غلطک های نامبرده می توان از غلطک های لرزشی نیز استفاده نمود ولی قبل از استفاده از غلطک لرزشی, غلطک زنی باید با غلطک‌های استاتیکی انجام شود نوع ووزن غلطک ها باید متناسب با تنوع مصالح مصرفی باشد ووزن غلطک مورد استفاده نباید طوری باشد که سبب خرد شدن دانه های مصالح زیر غلطک گردد .

عملیات غلطک زنی از کناره های راه شروع و به محور آن ختم می گردد و در پیچ ها غلطک زنی از داخل قوس و یا پست ترین نقطه شروع شده و به بلندترین نقطه خارج از قوس ختم می گردد. غلطک زنی و در صورت لزوم توام با آب پاشی باید آنقدر ادامه یابد تا اینکه یک لایه کوبیده شده و منسجم مطابق ابعاد و شیب داده شده در نقشه های تیپ بدست آید لایه کوبیده شده قشر زیر اساس در هر روز باید به قسمتهای مساوی و به طول 150 تا 200 متر در هر خط عبور تقسیم گردد ودرهر قسمت یک آزمایش دانسیته در جا طبق روش آشتو انجام گیرد . در صورتی که تراکم نسبی بدست آمده کمتر از حد مجاز باشد باید لایه کوبیده شده شخم و سپس با آب پاشی و غلطک زنی آنقدر کوبیده گردد تا تراکم نسبی قید شده تامین گردد .

سطوحی که کوبیدن آنها باغلطک‌های خودرو امکان پذیر نباشد می‌توان از وسایل کوبنده موتوری کوچک استفاده نمود مشروط به اینکه تراکم مورد نظر تامین گردد .

هر نوع ناهمواری که بهنگام و یا بعداز غلطک زنی ظاهر شود با برداشتن قسمتی از مصالح در نقاط مرتفع و یا اضافه نمودن مصالح در نقاط پست بایداصلاح گردد.

حداکثر ضخامت هر لایه کوبیده شده از قشر زیر اساس برابر با 15 سانتی متر می باشد رقوم سطح تمام شده هر لایه از قشر زیر اساس و قبل از پوشش با لایه بعدی با توجه به نمیرخ های طولی وعرضی اندازه گیری می‌شود در هر نقطه اختلاف بین رقوم های مورد نظر و آنچه ساخته شده نباید از 2± سانتیمتر تجاوز نماید .

حفاظت سطح راه بهنگام اجرای عملیات

بمنظور حفاظت مشخصات قشر زیر اساس پیمانکار باید برنامه اجرایی عملیات قشر زیر اساس را طوری تنظیم کند که پس از پخش و کوبیدن قشر زیر اساس و حصول اطمینان از دارا بودن مشخصات مورد نظر روی آن با مصالح قشر بعدی پوشیده شود وهمچنین از عبور و مرور وسایل نقلیه و ماشین آلات راه سازی روی آن باید جلوگیری نمود .

اساس : Base

قشری از مصالح سنگی و یا مخلوطی از مصالح سنگ و مواد چسبنده قیر و یا سیمان (اساس قیری، سیمانی) با مشخصات فنی معین و به ضخامت محاسبه شده مشخص که بر روی بستر آماده شده راه و یا قشر زیر اساس به منظور تحمل بارهای وارده از جانب قشر رویه قرار میگیرد . قشر نامیده میشود.

اساس شنی یا سنگی

اساس شنی یا سنگی استخوان بندی است از مصالح سنگی با مشخصات فنی معین را به ابعاد هندسی مورد نظر بر روی قشر زیر اساس و یا بسته رو سازی راه قرار گرفته و طبق شرایط فنی قید شده با رطوبت مناسب کوبیده شود.

از عبور و مرور وسائل نقلیه پس از اتمام عملیات بر روی قشر اساس باید بشدت خودداری نمود زیرا باعث می‌شود که بیس شن زده گردد و در این صورت باید دانه‌های جدا شده را تیغ زده و بعداز آب پاشی و کوبیدن آن توسط غلطک و پس از خشک شدن بیس علمیات قیر پاشی انجام گردد ضخامت‌های بیس ـ ساب بیس – ساب گرید به صورت استاندارد 15 سانتی متر می‌باشد هر چه که ارتفاع خاکبرداری زیاد باشد عرض بستر زیاد می‌شود به علت اینکه عرض پاشنه خاکریزی بیشتر می‌گردد.

هر چه که ارتفاع خاکریز بیشتر باشد عرض پاشنه خاکریزی اضافه می‌گردد

عرض پاشنه خاکریز بر اساس شیب شیروانی خاکریزی که توسط مشاور ابلاغ می‌شود تعیین می‌گردد.

اندود سطحی (تک کت)

پخش یک لایه بسیار نازک آمولسیون قیر روی سطح آسفالتی یا بتنی به منظور آغشته نمودن سطوح مزبور و ایجاد چسبندگی با قشر آسفالتی که متعاقباً روی آن پخش می‌شود اندود سطحی یا تک کت نامیده می‌شود.

پاک کردن سطح راه:

قبل از پخش آمولسیون قیر جهت تک کت می‌بایستی با جا روی مکانیکی تماسه سطح راه یا قسمتی که آلوده به گرد و غبار می‌باشد نموده بطوریکه سطح راه عاری از هرگونه گرد و غبار و خاک و مواد زائد دیگر باشد چنانچه در بعضی از قسمتهای سطح راه گل آلود باشد می‌بایستی قبلاً با آب شسته شود.

چنانچه دو یا چند قشر آسفالت در فاصله کوتاه بطور متعالی روی یکدیگر پخش گردند بشرط اینکه باران روی سطح آسفالته نباریده و آلوده به گرد و غبار نباشد با نظر دستگاه نظارت می‌توان از پخش شده دارای انعطاف پذیری کافی بوده و چسبندگی بین لایه ها به واسطه وجود فیلم قیر در سطح دانه‌ها آسفالت امکانپذیر است.

وسائل اجرای کار:

1ـ جا روی مکانیکی و یا هوای فشرده و در صورت لزوم ماشین آبپاشی

2ـ دستگاه پخش آمولسیون قیر

پخش کن آمولسیون قیر باید کاملا مجهز و بدون عیب و تنظیم شده باشد بطوریکه بتوان آمولسیون قیر را بطور یکنواخت و به مقدار معین در عرض تعیین شده پخش نماید.

برای این منظور باید دستگاه پخش کن مجهز به سرعت سنج باشد از سرعت دستگاه را به حسب متر یا فوت در دقیقه نشان دهد پمپ دستگاه پخش کن باید دارای تاکو متری باشد که بوسیله آن بتوان مقدار آمولسیون بتوان مقدار آمولسیون قیر که از لوله‌های پخش کن خارج میگردد بر حسب لیتر در دقیقه کنترل نمود.

در صورت لزوم و با توجه به درجه حرارت هوا ، دستگاه پخش آمولسیون قیر باید مجهز به گرمکن بوده تا بتواند آنرا به حدود درجه حرارت لازم برای پخش برساند طول لوله‌های پخش شده باید به طور عادی حدود 4 متر بوده و برای عرض‌های کمتر یا بیشتر قابل تنظیم باشد.

دستگاه پخش آمولسیون قیر هر روز پس از خاتمه کار باید با نفت سفید یا مواد مشابه کاملا شسته گردد.

مخازن آمولسیون قیر باید در مقابل سرما محافظت شود تا آمولسیون قیر یخ نزد مخازن مزبور باید در بسته باشد تا آمولسیون قیر در معرض هوا قرار نگرفته و گلبول‌های آن در سطوح آمولسیون قیر دلمه نشود.

در موقع پخش امولسیون قیر بطوریکه نباید درجه حرارت هوا در محل کار کمتر از 10درجه سانتیگراد است ضرورت یابد پخش امولسیون قیر باید با موافقت دستگاه نظارت و پیش‌بینی های لازمه بعمل آید ولی به هر حال اندود سطحی در مواقعی که درجه حرارت کمتر از 5 درجه سانتیگراد است نباید انجام شود.

اندود نفوذی (پریمکت)

پخش یک لایه قیر مخلوط با گرانروی که در سطح شنی راه اندود نفوذی یا اصطلاحاً پریمکت نامیده می‌شود .

اندود نفوذی به منظور آماده نمودن سطح راه شنی جهت پخش قشر آسفالت انجام می گردد قیر پریمکت که در سطح راه شنی پخش میگردد. در داخل خلل و فرج آن نفوذ نموده و علاوه بر تحکیم سطح شنی راه سبب تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به بدنه راه می‌گردد.

بیش از 10 درجه و موقعی که هوا رو به سردی میرود بیش از 15 درجه سانتیگراد باشد.

آسفالت سطحی یک لایه ای و دو لایه ای

پخش یک لایه قیر روی سطح آماده راه که بلافاصله روی آن مصالح شکسته و تمیز پخش گردد آسفالت سطحی نامیده می‌شود.

این نوع آسفالت معمولا در دو لایه و در مواردی در یک لایه بندرت در سه لایه پخش می‌شود. که بترتیب آسفالت سطحی یک لایه ای و دو لایه ای و سه لایه ای نامیده می‌شود.

ضخامت آسفالت سطحی یک لایه‌ای تقریباً معادل اندازه ماکزیمم اسمی مصالح می‌باشد.

و ضخامت آسفالت سطحی دو لایه معادل اندازه ماکزیمم اسمی مصالح لایه اول است.

کلیه نقاط ضعیف سطح راه شنی (قشر اساس) مانند چاله یا نشست بایستی با مصالحی که در ساختمان قشر اساس بکار رفته است مرمت شود بهر حال تمامی سطح راه بایستی پروفیله و ضمنا فاقد هرگونه مواد سست یا شل باشد .

بطوریکه قسمت های مرمت شده و ضعیف مشابه سایر قسمتهای راه را داشته باشد.

در مورد راههای شنی می‌بایستی عملیات بترتیبی برنامه ریزی گردد که بالافاصله پس از آماده شدن قشر اساس و قبل از عبور ترافیک از روی آن عملیات آسفالت سطحی انجام گیرد به نحوی که راه کاملا پروفیله و شیب‌های طولی و عرضی آن تامین شده باشد.

وسائل اجرای کار

وسائلی که برای اجرای آسفالت سطحی لازم می‌باشد به شرح زیر است.

جاروی مکانیکی و یا هوای فشرده و در صورت لزوم ماشین آبپاش

غلطک چرخ لاستیکی سه تن ، عرض کوبیده غلطک چرخ لاستیکی باید بیش از 150 سانتی متر بوده و وزن آن قابل تغییر و فشار سطح تماس آن حداقل 40 پوند بر اینچ مربع باشد.

پخش کن مکانیکی برای مصالح سنگی که بتوان دقیقاً آنرا برای پخش مقدار معینی از مصالح در متر مربع میزان کرد.

دستگاه پخش آمولسیون قیر و یا قیر پاش.

پخش و کوبیدن مصالح سنگی

پخش مصالح سنگی باید با وسائل پخش کن مکانیکی که در شرح وسائل اجرای کار قبلا ذکر شده است انجام گیرد قبل از ریختن قیر کامیون‌های حاصل مصالح سنگی باید در محل کار آماده باشند کامیون‌های حاصل مصالح سنگی باید از عقب به جود حرکت کنند تا ابتدا مصالح سنگی روی قیر پخش شود و سپس چرخ کامیون از روی آن عبور کند.

مصالح سنگی باید بلافاصله پس از پاشیدن قیر یا آمولسیون روی سطح راه پخش شود بالافاصله بعداز پخش مصالح سنگی باید عمل غلطک زنی شروع شود تا دانه های مصالح سنگی کاملاً به قیر و سطح راه بچسبد.

برای هر پخش کن مصالح سنگی لاقل بایستی دو غلطک چرخ لاستیکی بکار برده شود عمل غلطک زنی نباید پس از عمل آمدن قیر ا دامه یابد زیرا دانه‌های مصالح سنگی در جای خود لق شده و از سطح راه کنده میشود در هر حال فاصله زمانی بین پخش مصالح سنگی لایه اول و پاشیدن قیر لایه دوم نباید از 48 ساعت کمتر باشد قبل از پخش قیر لایه دوم باید با جارو مکانیکی خرده سنگهای اضافی لایه اول از سطح راه پاک گردد.

لکه گیری

قسمتی از جاده را که خراب شده است ابتدا با مشخصات هندسی شخص مربع و یا مستطیل یا کمپرسور کنده و سپس با جارو کردن و تمیز کردن سطح آن قیر را در کف و دیواره‌های لکه می ریزیم و باید دیواره لکه و کف آن به هم عمود باشند پس با دو غلطک لاستیکی و فلزی روی آن تردد شود تا کاملاً متراکم گردد.

قالب بندی

طبقه بندی قالب ها

قالب ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

قالب های معمولی ـ قالب های دقیق ـ قالب های مخصوص

قالب های معمولی : این گونه قالب های از تختهها یا صفحات چوبی کنار هم قرار داده شده ساخته می‌شود که باید همسطح و به همچسبیده باشد و حداکثر درزها 2 میلیمتر و اختلاف سطح دو تخته یا صفحه کنار هم از 3 میلیمتر بیشتر نباشد و باید شرایط آب بندی را داشته باشند.

قالب های دقیق : قالبهای دقیق از تخته های رنده شده یا صفحات چوبی ساخته می شود درز و اختلاف سطح دو تخته یا دو صفحه کنار هم نباید به ترتیب از 5/0 و 1 میلیمتر بیشتر باشد قالب های دقیق ممکن ا ست فلزی باشند و دقت این قالب ها باید حداقل مانند نوع چوبی آنها باشد اگر لازم باشد می‌توان درز قالبهای را با نوار ژسب پوشاند یا بین دو درز را نوار لاستیکی قرار داد.

آب بندی قالب ها:

آب بندی قالب ها باید به نحوی باشد که شیره سیمان از قالب خارج نشود و چنانچه بتن ریزی در مجاورت آب انجام شود مانع از نفوذ آب به داخل بتن گردد.

مقاومت :

قالب‌ها و داربست ها باید در برابر بارها و سربارها و اثرات مختلفی که تا پایان عملیات برچیدن آنها وارد می شود مقاومت کافی داشته باشند.

تغییر شکل

تغییر شکل قالب ها و داربست ها تحت اثرات مختلفی که به آنها وارد می شود نباید به ابنیه‌ایکه تازه بتن ریزی شده ا ست یا در حال گرفتن و سفت شدن است لطمه وارد آورد.

بعلاوه این تغییر شکل نباید اثرات سوئی در ایستائی و حالت ظاهری بنا در وضعیت نهائی آن داشته باشد.

خیز معکوس

چنانچه دستگاه نظارت درخواست نماید پیمانکار موظف است خیر معکوس لازم برای قالب ها و داربست ها را قبل از شروع عملیات محاسبه و ارسال نماید.

آماده کردن قالب‌ها

پاکیزگی : قالب ها باید به اندازه کافی تمیز باشد تا اثری روی سطح خارجی بنا باقی نگذارند.

تمیز کاری

قبل از روغن مالی قالب ها باید به دقت تمیز شوند تا عاری از گرد و خاک و هر نوعه آلودگی باشند

روغن مالی :

کلیه انواع قالب‌هائی که فاقد رنگ مخصوص قالب هستند باید روغن مالی شود روغن اضافی باقیمانده در کف قالب را باید با اسفنج تمیز نمود.

روغن‌های استفاده شده به روغن مخصوص قالب بندی معروف اند و اثراتی روی سطح بتنی باقی نمی‌گذارند و نباید اثر اسیدی داشته باشند.

استفاده مکرر : اگر یک قالب چندین بار مورد استفاده قرار گیرد پس از هر بار استفاده باید تمیز شود و قبل از استفاده مجدد به حالت قابل قبول در آید.

قالب برداری :

قالب برداری بتن باید با احتباط و بدون ضربه و فقط به کمک نیرو استاتیک انجام پذیرد.

کارخانه آسفالت

برای انجام دادن روسازی پروژه های راهسازی باید حتما کارخانه آسفالت در نزدیکی کار وجود داشته باشد تا برای رساند آسفالت از کارخانه تا محل پخش آسفالت خاصیت چسبندگی خود را از دست نداده و سرد و سخت نشود و برای تهیه مصالح آسفالت باید معدنی را اختیار داشت و برای در اختیار گرفتن معدن باید از امور اراضی ـ مناب طبیعی ـ محیط زیست ـ امور رودخانه‌های سازمان آب مجوز رسمی دریافت کرد و تست های لازمه برای مصالح آسفالت باید انجام گیرد و میزان افت وزنی ـ سایش ـ مقاومت در برابر عوامل جوی ـ وید مورد نیاز تعیین گردد.

طریقه تولید آسفالت در کارخانه آسفالت پارکر

ابتدا مصالح از محل دپو به سیلوهای شمار یک (ماسه) و شماره دو (نخودی) و شماره سه (بادامی و درشت دانه) ریخته می‌شود و از آن به نوارهای مادر هدایت میشود و سپس بعداز عبور از سرند به روی نوار درایر می ریزد و به سوی درایر گرم هدایت می‌شود وبعداز جذب حرارت مورد نیاز گرد و غبار آن توسط اگزوز فن گرفته و ما بقی همراه حرارت خارج میگردد و سپس توسط الواتور گرم یا بالابر به سمت بالا هدایت می‌شوند و از سرند چهار طبقه که جدا کننده مصالح می باشد به داخل بین ها هدایت می شوند و طبق نوع مصالح مورد نیاز در آسفالت مصالح داخل باسکول مصالح می‌گردد وهمزمان با قیر مورد نیاز وارد میکسر می‌گردد و بعداز 45 ثانیه از میکسر تخلیه می گردد.

درجه حرارت مصالح (150-140) و درجه حرارت قیر (130-120) می باشد

طرح اختلاط آسفالت بیندر در کارخانه آسفالت پارکر

برای تهیه آسفالت توپکا درشت دانه کاملا حذف و بادمی حدود 10%‌مورد نیاز می باشد .

کارخانه آسفالت پارکر 120 که در ساعت باید 120 تن آسفالت تولید نماید که در حال حاضر به علت فرسودگی میکسر دراید ضعیف بودن فن روزانه در هر ساعت 80 تن بیشتر تولید نمی کند .

مصالح در تهیه آسفالت باید خشک باشدو درصد شکستگی (80%)

در کارخانه آسفالت برای روشن کردن مشعل جهت داغ کرد قیر شیر گازوئیل را بازکرده تا گازوئیل جریان یابد و سپس مشعل آتش را نزدیک لوله فن برده و فن را روشن می کنیم و موقع خاموش کردن شیر گازوئیل را بسته و فن را خاموش می کنیم .

موقع روشن بودن کارخانه مهمترین چیزهایی باید کنترل گردد عبارت است از درجه حرارت مصالح و درجه حرارت قیر و آمپر کلیه دینامها و در صورت بالا رفتن درجه حرارت آسفالت باید گازوئیل مشعل را کم کرد.

تعداد ماشین های مورد نیاز برای حمل آسفالت بستگی به مسافت حمل دارد که هر چقدر مسیر طولانی تر باشد ماشین های بیشتری برای حمل مورد نیاز می باشد و در هر ماشین ده چرخ تقریبا 22-20 تن آسفالت بارگیری می‌شود و در هر ساعت چهار ماشین می توان بارگیری نمود .

در صورتی کارخانه به فعالیت ادامه می دهد که حداقل 2 ماشین در کارخانه باشند در غیر این صورت کارخانه به صورت موقتی خاموش می گردد (مشعل خاموش – توزیع بار قطع) و برای روشن کردن تمام دینامها روشن – مشعل روشن و توزیع بار شروع می گردد .

در هنگام خاموش کردن کلی دستگاه باید بارهای درایه – الواتور گرم – سرندها – بین ها کاملا تخلیه گردد و به مقدار یک بچ مصالح داخل باسکول مصالح نگهداری می شود که در جهت شستشوی میکسر می باشد و مقدار 90-100 لیتر گازوئیل با یک بچ مصالح که حدود 1785 کیلو گرم می باشد .

در میکسر ترکیب و بعد از یک دقیقه تخلیه می گردد و کلیه دینامها و مشعل خاموش می گردند .( برای ورود گازوئیل ابتدا شیر قیر را بسته و سپس شیر گازوئیل را باز می کنیم که آمدن گازوئیل باعث شسته شدن لوله رفت قیر می‌گردد و لوله برگشت با توجه به شیب لازم خود به خود تخلیه می‌گردد .

موضوع آزمایش دانه بندی مصالح شنی بتن ( شن بتن )

ابتدا (4-5/3) کیلوگرم مصالح را به صورت کوپه درآورده و بعداز مخلوط کردن کامل آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم و از آن دو قسمت مساوی را برداشته و در دو ظرف جداگانه قرار می‌دهیم اگر که مصالح زیاد خاک داشته باشد یک آزمایش SE هم بدان انجام می‌دهیم که برای آزمایش SE ابتدا مصالح را از 16/3 عبور داده و مصالح را در سینی به صورت یک کوپه در آررده و کاسه مخصوص SE را به صورت چرخشی در کوپه مصالح پرس می کنیم و پس 10 ضربه به ته آن زده می‌شود تا فضای خالی آن پر گردد و سپس با کارتک روی آن را صاف کرده و کاسه SE را درون استوانه‌ای که تا 10 (محلول استوک پر شده است مری ریزیم و بعداز زدن چند ضربه به تدان به مدت 10 دقیقه صبر می کنیم و سپس درپوش لاستیکی را روی آن قرار داده و در دستگاه چیکر قرار میدهیم و بعداز زدن 127 ضربه با دستگاه ابتدا درپوش را با محلول استوکس شسته و سپس دیواره‌ها و شلنگ را به ته استوانه آورده و به صورت چرخشی به بالا میآوریم تا استوانه تا 38 سانتی متر از محلول پر گردد و بعداز گذشتن 20 دقیقه پیستون SE را وارد استوانه کرده قبل از این که پیستون را وارد نمائیم عدد فیلر را یاداشت می نمائیم و بعداز وارد کردن پیستون جای را که لاستیک پیستون مشاهده میگردد در فیلر می خوانیم. و عدد دو را به عدد اول تقسیم کرده و بعنوان SE آن بدست می آید.

و برای دانه بندی مصالح را در الک‌های رو به رو عبور داده و وزن‌های مصالح مانده در روی الک را خوانده در روی ترازو و پس درصد مانده و درصد رد شده را حساب کرده و جدول را تکمیل می نمائیم .

موضوع آزمایش :

دانه بندی مصالح شسته طبیعی در بتن

ابتدا مصالح ماسه شسته طبیعی را به مقدار (5/2 – 8/1 )کیلوگرم برداشته و آن را به صورت یک کوپه در آورده و به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم که یک قسمت آن را برای آزمایش دانه بندی و قسمت دیگر آن برای تعیین SE موجود در مصالح استفاده کرده و دو قسمت دیگر را استفاده نمی‌کنیم و این عمل برای آن است که مصالح تقریبا به صورت مساوی مخلوط شدند و هر دو ظرف مصالح را درون آون قرار داده تا جایی که کاملا مصالح خشک گردد و برای آزمایش SE ابتدا مصالح را از 16/3 عبور داده و مصالح را در سینی به صورت یک کوپه در آورده و کاسه مخصوص SE را به صورت چرخشی در کوپه پر میکنیم و سپس 10 ضربه به ته آن زده می‌شود تا فضای خالی آن پر گردد و سپس با کارتک روی آن را صاف کرده و کاسه SE (مصالح آن) را درون استوانه‌ای که تا cm10 (محلول استوکس پر کرده‌ایم می‌ریزیم و بعداز زدن چند ضربه به ته آن به مدت 10 دقیقه صبر می‌کنیم و سپس درپوش لاستیکی را روی آن قرار داده و در صورت موجود بودن دستگاه چی‌کر 127 ضربه به آن زده می شود و در غیر اینصورت 90 ضربه رفت و برگشت با دست به آن زده و سپس آن را برداشته و بعد از شستن درپوش لاستیکی با محلول استوکس و دیواره آن از ته استوانه به صورت چرخشی و به سمت بالا با محلول استوکس استوانه را تا cm 38 پر می کنیم و سپس بعد از گذشتن 20 دقیقه پیستون SE را داخل آن کرده و قبل از این کار ابتدا خط بالایی فیلر را می خوانیم و بعد از داخل کردن پیستون به دورن استوانه آن را آرام پایین آورده تا پیستون از بیرون دیده شود بدون اعمال کردن فشار زیاد و پس عدد فیلر در روی پیستون (حلقه لاستیکی آن) را می خوانیم و عدد کوچک را به عدد بزرگ تقسیم کرده و میزان SE بدست می‌آید

و الکهای ماسه شامل الکهای

200- 100- 50 – 30- 8- 16/3 – 8/3 وزن کرده و در جدول مربوطه یادداشت می نمائیم طبق جدول درصد مانده و درصد رد شده را بدست می‌آوریم و در انتها مقدار فیلر موجود در آنرا نیز بدست می‌آید.

موضوع آزمایش : تعیین میزان استحکام و نرمی و دانه بندی آسفالت

برای تعیین میزان استحکام ونرمی آسفالت از آزمایش مارشال استفاده می‌گردد که در آن ابتدا 1265 گرم آسفالت رادر آون قرر داده تا به دمای ْ140-130 برسد و سپس دیواره قالب مارشال را با روغن آغشته کرده و آسفالت را در قالب مارشال ریخته که در این عمل سعی می گردد که در ته و روی آن آسفالت ریزدانه تری ریخته شده و 15 ضربه به کناره و 10 ضربه به وسط آن توسط کارتک اعمال می گردد و سپس چکش مارشال را به مقدار کمی حرارت داده تا گرم گردد و سپس ته آن را با روغن آغشته و 75 ضربه توسط چکش مارشال به قالب مارشال از رو و 75 ضربه از زیر اعمال می‌گردد و قالب مارشال را با یک پارچه نمناک پوشانده تا سرد شود و سپس در جک مارشال آسفالت را از قالب بیرون آورده و بعد از گذشت 24 ساعت آن را درداخل حمام آسفالت که آب آن باید در دمای ْ61-59 باشد به مدت 30 دقیقه قرار می دهیم و بعد از آن که آسفالت را از حمام آسفالت بیرون آوردیم آن را با یک پارچه خشک – خشک کرده و در قالب دستگاه فشار مارشال قرار داده و با اعمال فشار به آن میزان استحکام و نرمی آسفالت را بدست می آوریم و معمولا میزان فیلر آسفالت بین (8-2) و میزان قیر (4/2-2/4) و میزان Gagg آن 675/2 و میزان وید آن (6-3) که مناسب ترین میزان وید بین (5-5/4) می‌باشد.

– برای تعیین دانه بندی ابتدا یک کوپه آسفالت را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و سپس دو قسمت آن را مجددا به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم و از یک قسمت از ان برای آزمایش دانه بندی استفاده می‌نمائیم که ابتدا آسفالت را وزن کرده و یادداشت می‌نمائیم و سپس وزن فیلتر را یادداشت مینمائیم و بعد از آن آسفالت را در داخل کاسه استراکشن قرار داده و بعد از آن فیلتر را روی کاسه قرار داده و روی آن را محکم بسته و آن را در داخل قالب استراکشن قرار می‌دهیم و از روی قالب یک لیتر بنزین به آن اضافه می نمائیم و سپس بعد از 20 دقیقه با دسته استراکشن به آن ضربه زده تا زمانی که کلاً بنزین و قیر شسته شده خارج گردد و سپس مجدداً به آن یک لیتر بنزین اضافه کرده و بعد از گذشت 10 دقیقه مجدداً با دسته استراکشن به آن ضربه زده تا زمانی که بنزین و قیر شسته شده خارج گردد و این کار را در دو زمان 10 دقیقه‌ای دیگر انجام می‌دهیم و در مرحله آخر دیگر رنگ بنزین به صورت طبیعی می‌باشد و نشان دهنده آن است که قیر کاملا شسته شده و خارج گردیده است و مصالح باقی مانده در کاسه استراکشن را در ظرفی ریخته و آن رادر آون قرار میدهیم تا کاملا خشک گردد و سپس آنرا با ریکا شسته تا چربی آن از بین رفته و این کار را برای این می باشد که فیلر به راحتی از سنگدانه ها جدا گردد در هنگام الک کردن و سپس آن را مجددا در آن خشک کرده و مصالح باقی مانده را در الک های (1 – ً4/3- ً8/3 – ً16/3-8-50-200) عبور داده و میزان دانه بندی را تعیین می نمائیم .

تعریف نقشه

نقشه تصویری افقی و قراردادی از تمام یا قسمتی از سطح زمین می باشد که عوارض مورد نظر را در مقیاس کوچکتر از اندازه واقعی بر روی صفحه کاغذ نشان میدهد و وسیله ای است که عوارض زمین را با دقت مشخص می‌نماید نقشه ای که قرار است مبنای مطالعات جهت اجرای پر وژه ای قرار گیرد باید دقیق و درست باشد و اطلاعات موجود در آن به آسانی قابل فهم همگان بوده و به آسانی قرائت شود.

هدف از نقشه برداری : مشخص کردن شکل زمین بطور کلی یا قطعه ای از سطح زمین و عوارضی است که بر سطح آن دیده می شود و در کارهای سطحی تعیین حدود قطعات زمین هدف کار نقشه برداری است و نیز در کارهای مهندسی مطالعه و پیاده کردن مسیر شامل راه آهن – جاده ها – کانالهای آبیاری – فاضلاب لوله کشی آب و نفت و … کاربرد دارد .

طریقه مستقیم اندازه گیری

الف ) قدم زدن – وقتی که دقت زیادی برای اندازه گیری فاصله مور نظر نباشد ساده ترین و کم بهاترین روش اندازه گیری بوسیله قدم زدن و شمارش کردن آن وداشتن متوسط اندازه قدمها امکن پذیر است .

ب) کیلومتر شمار : معمولا می توان از کیلومتر اتومبیل و یا وسایل شبیه دوچرخه موتور سیکلت مسافت بین دو نقطه را اندازه گیری نمود یعنی با حرکت چرخ اتومبیل و یا دوچرخه در روی امتداد و انتقال مسافت طی شده از محیط چرخ به صفحه کیلومتر شمار مسافت را تا دسیمتر اندازه‌گیری کرد .

ج) نوار فلزی مدرج : نواری است که از فولاد به عرض یک سانتی متر و به طول های 10-20-30-50-100 متری که به تقسیمات ساده تری مدرج شده و 10 سانتی متر اول آن دارای تقسیمات میلی‌متری می باشد .

د) نوار یا سیم انواری : سیم انوار از آلیاژ فولاد و نیکل ساخته شده و تغییراتش خیلی کم بوده وبرای اندازه گیری فواصل خیلی دقیق در مثلث بندی و ژئودزی بکار برده می شود این نوار همیشه تعلیق و روی سه پایه بکار برده شده .

شناخت وسایل اولیه نقشه برداری

-ژالون : میله‌ای است استوانه ای شکل از جنس چوب یا فلز یا پلاستیک به قطر دوسانتیمتر و طول دو متر که بعضی از آنها رو قسمتی اند و قابل اتصال به همه ساخته می شوند و برای اینکه ژالون راحت به حالت قائمه قرار گیرد ونیز در زمین فرو رود در یک سران نوک تیز سنگی از جنس فولاد یا مشابه آن تعبیه می نمایند و معمولا مورد استفاده ژالون به جهت امتداد یابی یا تعیین سمت جهت حرکت روی زمین بوده و برای مشخص شدن به دو رنگ سفید و قرمز به فواصل نیم متری رنگ آمیزی می شود .

2- تعریف شاغول : عبارت است از یک قطعه فلز مخروطی شکل که به نخی آویزان شده که در امتداد اثر وزن خود در امتداد قائم می ایستد ومورد استفاده شاغول برای قائم کردن ژالون می باشد .

3- شیب سنج دستی : از سه قسمت لوله – قوس مدرج تراز لوله ای تشکیل شده است که جباب تراز آن توسط آینه ای در داخل لوله دستگاه منعکس می‌گردد .

4- گونیای ساعی : چون در نقشه برداری در مورد بسیاری از زاویه قائم استفاده می شود که آن جمله گونیای ساعی است .

عملیات با وسایل ساده نقشه بردای

طرز ژالوان گذاری یک امتداد با وسایل ساده نقشه برداری

می توان با دقت فواصل افقی نقاط را که بسیار به آن نیاز داریم اندازه گیری کنیم همان گونه که می دانیم فاصله دونقطه یعنی کوتاهترین راه بین آن دو امتدادی است مستقیم و قبل از اندازه گیری هر فاصله در نقشه برداری این امتداد و مستقیم را با چند ژالون مشخص می کنیم و به این کار ژالون گذاری امتداد گویند چنانچه طول خیلی کوتاه باشد طوری که بتوان با یک بارمتر کشی آن را اندازه گرفت دیگر احتیاج به این کار نیست عمل ژالون گذاری به این ترتیب انجام می گیرد که ابتدا روی دو ژالون به طور قائم می گذاریم و یک نفر پشت یکی از دو ژالون به فاصله حدود 2 متر می ایستد در حالی که یک چشمی را بسته و با چشمی دیگر به ژالون نگاه می کند بطوری که دو ژالون را روی همه ببندد و بعد نفر دیگری ژالونی را بطور قائم در امتداد تقریبی دو نقطه مذکور به چپ و راست حرکت می دهد تا نفر اول هر سه ژالون را در یک امتداد ببیند ا ین کار برای هر چند نقطه که لازم باشد تکرار می گردد تا برای متر کشی کاملا مشخص گردد .

علامت دادن با دست :

وقتی که فاصله بین افراد که با یکدیگرعمل ژالون گذاری را انجام می دهند زیاد باشد دیگر صدا به طور رسا به گوش نمی رسد در این حالت پشت ژالون ابتدایی قرار میگیرند برای فرمان دادن به فنر دوم که ژالون دیگر را جا به جا می کند به وسیله علامت دادن با دست منظور خود را می فهماند بنابراین لازم است این دونفر علائمی بصورت قراردادی تعیین نمایند تا هنگام عمل از آن استفاده نمایند .

تعیین محل تقاطع دو امتداد با ژالون گذاری

چنانچه بخواهیم محل تلاقی دو امتداد AB و CD را بر روی زمین مشخص کنیم بر روی هر کدام از نقاط A و B و C و D یک ژالون بطور قائم می‌گذاریم و سپس یک نفر در پشت ژالون نقطه A و B و نفر دوم پشت نقطه C یا D قرار می گیرد به کمک نفر ا ول نفر سوم ژالون قائمی را روی امتداد AD حرکت می دهد و نفر دوم وقتی آن را در امتداد CB دید اطلاع می دهد نقطه O بدین صورت محل تلاقی دو امتداد مورد نظر بدست می آید .

تعیین امتداد موازی امتداد معلوم

اگر امتداد AB روی زمین داشته باشیم وبخواهیم امتدادی به موازات آن به فاصله d مشخص نمائیم به این ترتیب عمل می کنیم که نقطه ای مانند m بر روی AB انتخاب کرده و با گونیا از این نقطه َm بدست آید از َm نیز عمودی دیگر با گونیا بر امتداد َmm می سازیم بدین ترتیب CD بدست می آید که امتدادی موازی AB و به فاصله d از آن است .

تراز یاب و تراز یابی : (اندازه گیری ارتفاع)

تعیین ارتفاع نقاط به طور کلی بر این فرض استوار است که سطحی را بعنوان مبنای ارتفاع در نظر گرفته و فاصله قائم نقاط از این سطح پیدا می‌کنیم ولی به طوری که خواهیم دید نمی توان ارتفاع همه نقاط را مستقیما نسبت به این سطح مبنا بدست آورد ومجبوریم ارتفاع هر نقطه را نسبت به ارتفاع نقطه معلوم دیگری درنزدیکیهای آن بدست آوریم به این ترتیب است که ارتفاع نقاط مختلف یک منطقه به تدریج یکی نسبت به دیگری تعیین می‌گردد در واقع اندازه گیری اختلاف ارتفاع پایه تعیین ارتفاع را تشکیل می‌دهد. عملیاتی که برای تعین ارتفاع و یا اختلاف ارتفاع صورت می گیرد ترازیابی می‌نامند .

راهها به سه گروه زمینی ، دریایی و هوایی تقسیم میشوند که در شاخه زمینی دو بخش جاده ای و راه آهن بررسی میگردد.که در اینجا بیشتر به راههای جادهای میپردازیم.

به طور کلی میتوان گفت که راهسازی سه دوره را پشت سر گذاشته است.

دوره اول: زمانی که کارخانه فورد اتوموبیل را ساخت.

دوره دوم: ساخت ماشین های مختلف در راهسازی منجر به طرح هندسی راه شد.

دوره سوم: از سده اخیر تا کنون ادامه دارد که با پیشرفت تکنولوژی کمیته هایی نسبت به انطباق ماشین های تولید شده و قوانین راهسازی اقدام مینمایند.

کشور ما با مساحتی بالغ بر شصت میلیون نفر که سی و شش نفر در هر کیلومتر آن زندگی میکنند بر اساس آخرین آمار ارایه شده از وزارت راه و ترابری دارای 157559 کیلومتر مربع راه میباشد که از این مقدار 73% آن آسفالت میباشد.بنابراین به عهده مهنسین راهساز است که این شبکه حیاتی را در سطح مملکت گسترش دهند.

… انواع راهها از نظر موقعیت توپوگرافی

راه دشت یا هموار: شیب عمومی خط بزرگترین شیب محدوده ، حداکثر به 3% میرسد.ارتفاع حداکثر خاکریز به 5/2 متر میرسد و خاکبرداریهای کم عمق دارد.

راه تپه ماهوری: پستی و بلندی ملایمی در این زمین وجود دارد.خط بزرگترین شیب بین 3% تا 7% است.ارتفاع خاکریز از 5/2 متر تجاوز مینماید و عمق برش ها کمتر از 9% میباشد.

راه کوهستانی: خط بزرگترین شیب بیش از 7% است.

… انواع راهها از نظر درجه راه

آزاد راه: راهی است با حداقل چهار خط عبوری ، بدون تقاطع همسطح ، بدون دسترسی از حاشیه ، ورود و خروج با زاویه کم مجاز است

بزرگراه و راههای اصلی جدا شده: مانند آزاد راه میباشد با امکانات محدود ، با تقاطع همسطح و با دسترسی از حاشیه

راه اصلی: راهی است دو طرفه با عرض آسفالت 3/7 متر و عرض شانه راه در هر طرف 85/1 متر

راه فرعی: مانند راه اصلی ولی با عرض آسفالت 5/6 متر و یک متر شانه در طرفین

چگونگی ساخت یک جاده شوسه

هنگامی که یک جاده شوسه بر روی زمین ساخته می شود ، زیر سازی یکی از ضروریات به حساب می آید،مگر در صورتی که سطح زیرین خاک به اندازه کافی محکم باشد. راههای کناری(جوی ها) باید آنقدر بزرگ باشد که بتواند تمامی آب ریخته شده روی سطح جاده را با خود حمل کند. اینها باید در عین کم ارتفاعی و پهن بودن ،باریک و عمیق باشند به طوری که برای عبور بسیار سخت و خطرناک نباشند.؟آنها باید 4 تا 5 فوت پهنا و 1 تا 1.5 فوت ، همچنین راههای خروجی تا حدی که بتوانند آبهای ورودی به از جاده را به طور کامل و دائم حمل کنند عمق


قیمت: 100 تومان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
postcq postcq

gl/l (1102)

gl/l (1102)

ا سپتامبر فهرست
عنوان صفحه

مقدمه:

گفتار اول: تسلط بر ذخایر نفتی منطقه خلیج فارس

گفتار دوم: حمایت از امنیت رژیم اسرائیل و تثبیت آن

گفتار سوم: حمایت از روند صلح اعراب و اسرائیل

گفتار چهارم: ایجاد دگرگونی و براندازیهای نظامهای دیکتاتور

1-ایران

الف- ایجاد شکاف در داخل ایران

ب-ادعای بن بست نظام

ج-زمینه سازی برای حمله به ایران

2-عراق

الف-اهداف سیاسی

ب-اهداف اقتصادی

ج-کاهش هزینه های حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس

مقدمه:

دوماه بیش از حوادث یازده سپتامبر، حسنین هیکل، روزنامه نگار و روشنفکر مصری، از گزارش مستند گروه جمهوریخواه بر کاخ سفید پرده برداشت: وی هدف اصلی آنان را این گونه بیان کرد «جهانیان باید سروری آمریکا بر عالم را بپذیرند و آمریکا نیز با ابزارهای خاص خود باید در این زمینه گام بردارد ولی لازم نیست این هدف در قالب اعلامیه های رسمی و موضعگیری های سیاسی ابراز شود.»

بر اسا این گزارش، دیک چینی مامور ساماندهی پنج گروه مطالعاتی می شود تا رهبر آینده ایالات متحده را تنظیم کند. در تعریف عملیاتی طرح راهبردی مزبور آمده است که آمریکا بریا حفظ برتری سیاسی، اقتصادی و نظامی خونین، نباید خود را به پیمانها و معاهدات موجود محدود کند، بلکه فقط باید بر اساس منافع خود تصمیم گیری کند. کلینتون به دلیل فقدان مشروعیت اخلاقی، ناچار بود برای کسب مشروعیت در قالب پیمانهای بین المللی عمل کند. ولی جمهوری خواهان چنین مشکلی ندارند. بر این اساس امریکا باید سایت های خود را در قالب مناطق و نه دولت ها تعریف کند و برای حفظ تدابیر منطقه ای خود می تواند به دولت های مخالف حمله کند. آمریکا نباید به طور علنی و در شعارهای اعلامی، خود را رئیس عالم بنامد، زیرا این امر مشکلات زیادی را برای اایلات متحده به وجود می آورد، اما در عمل باید همین سیاست رهبری جهانی را پیگیری کند.

در بخش دیگری از توصیه های گروه راهبردی، این عبارت به طور صریح ذکر شده است: لزوم بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات راهبردی و ضرورت اقدام برای سرنگونی حکومت انقلاب اسلامی، در توصیه هفتم، این نبرد در قالب روش شماره یک تکمیل می شود تشویق به ایجاد تغییر در ایران از راههای سیاسی از داخل ممکن است. ولی تغییر در عراق باید از طریق حمله نظامی خارجی، کودتا یا انقلاب داخلی باشد.

گزارش داهبردی مزبور خط مشی کلی ایالات منحده را در نحولات اخیر نشان میدهد و بوش از حوادث یازده سپتامبر به عنوان فرصتی برای اجرای پروژه گروه تحقیقاتی دیک چینی استفاده کرده است.

بنابراین، شواهد نشان می دهد که آمریکا به دنبال ریاست بر عالم است و برای کسب این هدف حق حیات و آرامش انسان ها و حقوقی همچون استقلال و حاکمیت دولت ها را به رسمیت نمی شناسد. علاوه بر آن مشاهده یم شود که بوش و دیگر یاران او در پیشبرد راهبرد خود، از شعارهای انسان دوستانه بر مبنای مدرنیته استفاده می کنند، ولی در عمل همان راهی را می روند که هیتلر رفت و به این ترتیب، در صدد هستند که به اقتدار جهانی دست یابند.

تلاش امریکا برای استلا بر جهان و از میدان به در کردن رقبای گذشته و حال با سیاست هائی همچون میلیتاریستی کردن روابط بین المللی و فرافکنی مشکلات حاصل از رکود اقتصادی ایالات متحده اعمال می شود.

در بهمن ماه سال 1380، 60 روشنفکر امریکائی با ارسال نامه ای برای جرج دبلیو بوش از عملیات نظامی او به بهانه مقابله با تروریسم حمایت کردند. اقدام مزبور مبین این واقعیت است که ایالات متحده آمریکا آخرین ابزارها و امکانات خود را برای آغاز جنگی فراگیر با هدف هژمونی بر جهان به کار گرفته است. بر این اساس می توان مبانی و ریشه های توسعه و ژزمونی طلبی ایالات متحده آمریکا را در افکار روشنفکران و البته به قدرذت در واشنگتن ردیابی کرد.

فوکویاما در تحلیل تاریخی پایان تاریخ و آخرین انسان، تلاش کرده بود که توجیهات لازم را بریا سیاست های مداخله جوبانه آمریکا فراهم آورد. بهخ اعتقاد او، گرچه دیکتاتورهای چپ و راست فرو پاشیده اند، ولی دموکراسی لیبرال تنها آرمان سیاسی منسجمی است که مناطق و فرهنگ های مختلف جهان را به هم پویند میدهد و انقلاب لیبرال در اندیشه اقتصادی همیشه با تحول به سوی آزادی سیاسی در سراسر دنیا همراه بوده است. هانتینگتون و فوکویاما دنباله رو راست جدید و افراطی گرایاتنی هستند که از دهه 1980، با هدف احیای ارزشهای سنتی آمریکا و بازسازی ساختار قدرت آن کشور در نظام بین المللی، به عرصه سیاست و حکومت آمریکا پیوند خورده اند و فارغ از حاکمیت جمهوری خواهان یا دموکرات ها در کاخ سفید، اهداف خود را دنبال می کنند. یازده سپتامبر و حوادث بعد از آن. بهن ویژه مخالفت گسترده دیگر کشورها با سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا، بوش و گروه سیاسی – نظامی او را به طراحی راهبردی بلند مدت واداشت که در قالب آن، فروپاشی هژمونی آمریکا به تعویق بیفتد و ابتکار عمل سیاسی جهان بار دیگر به کاخ سفید بازگردد. برای این هدف راهبردی چند مرحله ای اتخلذ شد که هر مرحله، امکانات، هزینه ها و موانع خاص خود را دارد. ورود به ماجرا از طریق سیاست فراگیر تبلیغاتی (بمباران خبر و تحلیل) صورت می گیرد، که گستره آن از داخل آمریکا تا اقصی نقاط جهان (به ویژه کشورهای هدف) را در بر خواهد گرفت.

پس از توان ظنامی برای تحمیل سیاست ها و خواسته های سیاسی استفاده می شود. بطور خلاصه اوایل ماه سپتامبر دولت آمریکا، و هیئت حاکمه آن، نه تنها از لحاظ داخلی دست به گریبان رکود اقتصادی، بلکه از جیث سیاسی نیز سخت زیر محاصره بود و اعتراض های کارگری و دانشجوئی و اقلیت های نژادی به ویژه سیاهان و لاتین ها در حال اوج گیری بودند. از لحاظ بین المللی نیز هژمونی آمریکا زیر سؤال رفته بود و نزدیک ترین دوستان او یعنی کشورهای اروپائی و کانادا راه مستقل خود را در پیش گرفته بودند و از دولت آمریکا سخت انتقاد می کردند.

با چنین پیش زمینه هائی ذهنی می توان درک کرد که فاجعه یازده سپتامبر 2001 از لحاظ سیاسی چه مائده آسمانی در راستای دستیابی به اهداف سیاسی خود در مناطق مختلف دنیا قرار داد.

گفتار اول: تسلط بر ذخایر نفتی منطقه خلیج فارس

یکی از مهمترین مبانی اهمیت و موقعیت استراتژیک و ژئوپولتیک خلیج فارس وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در آن است. حدود 66 درصد ذخایر شناخته شده نفت جهان در این منطقه دارد (دو سوم کل ذخایر نفتی شناخته شده جهان) حدود 60 درصد نفت جهان از تولیدات هشت کشور نفتی خلیج فارس تأمین می شود که حدوداً بیش از پانزده برابر تولید داخلی نفت آمریما است. عربستان سعودی با جمعیتی برابر 3 درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا به تنهایی دارای 8 تا 9 برابر ذخایر نفتی آمریکاست. به علاوه این کشور از مجموع 61 حوزه نفتی شناخته شده خود تنها 22 حوزه را مورد بهره برداری قرار داده است. طبق آمار سال 1994 آمریکا با 2/30 میلیارد بشکه ذخیره نفتی تنها 2 درصد کل ذخایر نفت و عربستان سعودی با 2/261 میلیارد بشکه ذخیره نفتی به تنهایی حدود 9/25% کل ذخایر جهانی نفت را دارا هستند. کویت به منزله یک کشور ذره ای با 5/96 میلیارد بشکه ذخیره نفت حدود 6/9 درصد از کل ذخایر جهانی نفت یعنی بیش از سه برابر کل ذخایر آمریکا را در خود ذخیره دارد. ثبت ذخیره به تولید نفت و یا سالهای عمر ذخایر نفت آمریکا تنها حدود 8/9 سال عربستان سعدی 6/83 سال و کل خاوریمانه (بدون احتساب شمال آفریقا) 4/93 سال می باشد. بدین ترتیب آمار و ارقام فوق میزان اهمیت و حساسیت منطقه را از نظر نفت و یکی از دلائل عمده توجه شدید آمریکا را به منطقه نشان می دهد.

جدا از وجود ذخایر عظیم نفت در منطقه باید به این نکته ظریف اقتصادی نیز توجه کنیم که بنا به دلائل مختلف ازجملع ویژگیهای زمین شناسی خلیج فارس، هزینه تولید نفت این منطقه در مقایسه با سایر نقاط دنیا به ویژه آمریکا بسیار کم هزینه تر بوده و لذا ارزانتر تمام می شود.

چنانچه هزینه تولید یک بشکه در خلیج فارس، پایین ترین هزینه تولید در جهان محسوب می شود و تمام جزیی از هزینه تولید در مناطق رقیب ازجمله آفریقای شمالی است لذا شایان توجه است که این نکته ظریف اقتصادی را هم در منطقه خلیج فارس علاوه بر نفت، دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی نیز می باشد. بر اساس آمارهای سال 1996 کشورهای منطقه دارای 32 درصد یا حدود یک سوم کل ذخایر گاز طبیعی جهان هستند (3/1594 تریلیون فوت مکعب) در حالی که آمریکا تنها دارای 3/3 درصد از کل ذخایر گاز جهان می باشد. در میان کشورهای منطقه ایران به تنهایی 9/14 درصد منابع گازی جهان را در خود ذخیره دارد (6/741 تریلیون فوت مکعب) این کشور از نظر مرتبه جهانی دومین کشور در جهان پس از فدراسیون روسیهع قرار دارد با (1700 تریلیون فوت مکعب گاز)

آمریکا به عنوان یک کشور عمده تولید کننده نفت و صاحب قدیمی ترین صنعت نفت جهان از پایان جنگ جهانی دوم به بعد به تدریج واردات نفت خود را از منابع خارجی افزایش داد.

کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا سناتور باب دال در باره اهمیت نفت می گوید: «ایالات متحده باید از راههای ورود به منابع طبیعی و از ذخیره این انرژی در کشورهای خلیج فارس حفاظت نماید» وی در ادامه اضافه می کند: «ضرورت دارد که این انرژی در دست ملتهایی باشد که به دموکراسی اعتقاد داشته باشند و حقوق بشر را رعایت کنند و به روابط بین المللی احترام بگذارند تا دشمنی بین کشورهای نفتی و غیرنفتی وجود نداشته باشد»

می توان در این خصوص گفت که سیطوه بر منابع مفتی خلیج فارس اهمیت محوری برای ایالات متحده دارد تا از این طریق بتوان سلطه خود را بر دیگر کشورها ادامه دهد. زیرا نیروی اقتصادی متحدانش رشد روزافزونی پیدا کرده است.

به دعبارت دیگر ایالات متحده جاکمیت در این منطقه غنی را تنها به این دلیل نمی خواهد که کشورهای اروپای غربی و ژاپن را در گرو خود داشته است، تا با همکاری و مشارکت آنها رهبری جهان را به عهده بگیرد بلکه برعکس برای آمریکا تفوذ در این منطقه یعنی اینکه بتواند با سلاح نفت متحدانش را اگر چنانچه روزی به دشمنان آینده تبدیل شوند سر جای خود بنشاند.

در این خصوص وزیر امور خارجه سابق آمریکا بیکر بعد از جنگ دوم خلیج فارس در مه 1991 می گوید: ظهور طرفهای تازه که خطر شدیدی در میان مدت و درازمدت برای منافع اقتصادی آمریکا دارند اروپای غربی و ژاپن از آن جمله اند. همچنین ضرورت سیطره بر نفت خلیج فارس برای حفظ منافع آمریکا به شدت احساس می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که آمریکا با سیطره بر نفت خلیج فارس خواهد توانست نفوذ و سلطه خود را میان متحدانش حفظ کند و دشمنان سنتی و احتمالاً آینده خود را در کوتاه مدت و دراز مدت در زیر سلطه داشته باشد.

از سوی دیگر در درازمدت آمریکا می تواند از نفت به عنوان یک سلاح اقتصادی و سیاسی در سازمانهای بین المللی که غربیها در آن مشارکت دارند استفاده کند. یعنی هنگامی که بین اروپای غربی و ژاپن تضاد منافع رخ داد از سلاح نفت سود جوید. به عبارت دیگر از طریق پیمان کات، صندوق بین المللی پول و یانک جهانی سلطه خود را در منطقه خلیج فارس به طور مشخص پایدار سازد و نقش اروپا را کمرنگ سازد و آنها را به تدریج در حاشیه قرار دهد.

هم اکنون ذخایر ثبت شده نفت امریکا بیش از 22 میلیارد بشکه یعنی معادل 2 درصد کل ذخایر شناخته شده جهانی نفت است ولی هرچند این کشور از پیشرفته ترین تکنولوژی و بیشترین توان سرمایه گذاری برای استخراج نفت برخوردار است. ولی ذخایر نفت امریکا به سرعت در حال کاهش است.

بنابراین یکی دیگر از چالش های مهم آمریکا که منجر به اتخلذ سیاست های برتری جویی در جهان می شود بحران انرژی است بازار جهانی نفت روزانه 76 میلیون بشکه تولید می کند که ایالات متحده با داشتن 5 درصد از جمعیت دنیا روزانه 20 میلیون بشکه یعنی 26 درصد از کل تولید جهانی مصرف می کند. اما در مقابل تولید نفت ایالات متحده طی 50 سال گذشته کاهش یافته است که این مقدار فقط پاسخگوی 30 درصد مصرف آمریکاست شکاف 70 درصدی همراه با کاهش ذخایر وجود دارد که باعث به وجود آمدن رکود واردات شده است درحالی که ذخایر منابع طبیعی وارداتی رو به کاهش است به علاوه ذخایر گاز طبیعی ایالات متحده رو به کاهش و واردات رو به افزایش است.

در دوران جنگ جهانی دوم جهانی آمریکا نه فقط تنها نفت کافی در داخل سرزمین خود برای تأمین کلیه نیازهای خود داشت بلکه انرژی را به کشورهای دیگر نیز صادر می کرد، درحالی که آمریکا امروز 70 درصد به دیگران و حتی بیشتر از قبل به نفت منطقه خلیج فارس وابسته شده است این کشور امروزه از دهه 1970 تا به حال با بیشترین کمبود انرژی مواجه است. بدون یافتن راه حلی برای رحران انرژی رفاه و امنیت ملی آمریکا در مقایسه با گذشته چالش ارنژی بسیار بزرگی است. این چالش درازمدت است و ابعاد آن وسعت بیشتری خواهد یافت ولی از بین نخواهد رفت.

بطور کلی حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس نقش مهم و اساسی در تحمیل سیطره همه جانبه بر بخشها و مراکز مالی و اقتصادی دارد و از این طریق می تواند نقش خود را در اداره کردن جهان بعد از جنگ سرد و تحولات ایجاد شده در نظام بین المللی بعد از یازده سپتامبر افزایش دهد.

آمریکا از سلطه بر نفت منطقه خلیج فارس سه هدف استراتژیک را دنبال می کند.

هدف اول این است که تنها قدرت برتر منطقه باشد و تولید و قیمت گذاری نفت در اختیار خود داشته باشد.

به خاطر همین هدف منطقه را پر از سلاح کرده است. تجارت خارجی منطقه را تنها را مراکز سرمایه داری غرب مرتبط ساخته است و از همین راه سودهای مالی سرسام آوری به جیب شده است به گونه ای که حتی اگر در‌اینده نیز فعالیتهای اقتصادی و مالی غرب در منطقه متوقف شود آمریکا سود خود را از این منطقه حیاتی بوده است.

هدف دوم آمریکا از سلطه بر نفت خواهان استمرار برتری اقتصادی اش در جهان است زیرا در نظام جدید جهانی معیارهای قدرت بیشتر اقتصادی هستند بنابراین آمریکا برتری اقتصادی اش را با استمداد جریان نفت و بهای متعادل آن استمرار می بخشد.

در این راستا آمریکا و آژانس انرژی، اوپک را به علت پایین نگه داشتن سقف تولید مورد انتقاد قرار داده اند زیرا به نظر آنها این امر می تواند به اقتصاد جهان لطمه وارد کند. اما به اعتقاد اوپک در شرایطی که تقاضای نفت در آمریکا در بالاترین حد خود رو به افزایش است قیمت های جهانی نفت بالا نیست. میانگین بهای نفت پایه بورس نیویورک برای خریدهای مدت دار در سال 2003 با 10 درصد افزایش در مقایسه با سال پیش از آن 04/31 دلار بوده است که این رقم در بالاترین حد خود در 20 سال گذشته قرار داشته است. به همین خاطر برخی وزیران نفت کشورهای عضو اوپک که نگران پایین آمدن تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال 2004 و در نتیجه کاهش قیمتها هستند. اعلام کرده اند که این سازمان ها در حال حاضر نباید نفت بیشتری به بازار عرضه کند وزیران یاد شده با میان این مطلب که علت افزایش قیمت ها احتکار این ماده سوختنی و نیز مسایل سیاسی است اعلام کردند که اوپک باید تا پیش از اجلاس 21 بهمن ماه خود سقف تولید این سازمان را حفظ کند.

هدف سوم آمریکا با توجه به کاهش ذخایر نفتی آمریکا و کاهش رغبت دولتمردان غرب به ویژه آمریکا به توسعه نیروگاههای هسته ای تامین جریان اطمینان بخش نفت کشورهای منطقه خلیج فارس به آمریکا بر پایه قیمت مناسب از اهداف سیاست خارجی آمریکاست. در عین حال آمریکا مایل نیست که افزایش درآمد کشورهای نفت خیز همچون ایران موجب تقویت بنیه مکالی و اقتصادی کشورها شود بنابراین ضرورت بازگشت دلارهای نفتی به بازار اقتصاد آمریکا در اوضاع رکود اقتصادی ازجمله این سیاست ها است. فروش جنگ افزارهای نظامی به کشورهای محافظه کار عرب منطقه خلیج فارس در راستای تامین کوتاه مدت این هدف است.

حمایت از امنیت رژیم اسرائیل و تثبیت آن

گفتار دوم: حمایت از امنیت رژیم اسرائیل و تثبیت آن

یکی از مهمترین اهداف سیاسی آمریکا در منطقه خلیج فارس بر حفظ و امنیت اسرائیل استوار است به عبارت دیگر حمایت از اسرائیل جزو درجه اول منافع ملی آمریکا محسوب می شود. ژنرال «موشه یعلون» رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مصاحبه با روزنامه «یدیعوت اهارنوت» در 18 فوریه 2003 حمله آمریکا به عراث را عاملی برای تغییر وضعیت سیاسی منطقه به نفع اسرائیل داشت و گفت: حمله آمریکا به عراق زلزله ای در منطقه ایجاد خواهد کرد که منجر به آرایش جدید سیاسی در خلیج فارس خواهد شد.

«کالین پاول وزیر امر خارجه آمریکا نیز تغییر رژیم عراق را باعث تغییر وضعیت منطقه خلیج فارس به نفع آمریکا و متحدان آن دانست و گفت: تغییر رژیم عراق باید همراه با از سرگیری تلاش ها برای حل بحران فلسطین و اسرائیل باشد. در واقع حل بحران در منطقه به نفع اسرائیل، همچنان در چشم انداز استقرار صلح است. بقای اسرائیل منوط به روابط دیپلماتیک آن با آمریکا و به همان اندازه متکی بر تجهیزات نظامی است که این کشور در اختیار اسرائیل قرار می دهد. موضع آمریکا هیچ گاه کاملاً بی طرفانه تلقی نخواهد شد و در واقع نمی تواند بیطرفانه باشد. هیچ منبع جایگزینی برای تامین نیازهای اسرائیل وجود ندارد و کاهش روابط نظامی با آن فقط سبب افزایش مشکلات آمریکا خواهد شد.

یکی از اولویت های اساسی دولت آمریکا پیشگیری از وقوع یک چالش منطقه ای با وجود اتحاد آمریکا و اسرائیل است. روابط آمریکا و اسرائیل تا آنجا پیش رفته است که هیچ عاملی نمی تواند این اتحاد را از هم بگسلد، از این رو ایالات متحده برای رویارویی با تهدیدات استراتژیک مسترک دارای بالاترین سطح همکاری با اسرائیل باید یک حاشیه امنیتی کیفی داشته باشد و آن هم در اختیار داشتن انواع سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای است به همین دلیل امریکا می کوشد منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به جز اسرائیل عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی شود همچنین دولت آمریکا حتی با هر نوع تلاش کشورهای منطقه از جمله ایران در دست یافتن به برابری استراتژیک با اسرائیل شدید مخالف است.

در این سالها حمایت امریکا از اسرائیل به گونه ای بوده است که قابل قیاس با هیچ یک از کشورهای جهان نیست تا آنجا که رابرت برد سناتور دموکرات در مجلس سنای آمریکا در سال 2002 طی یک سخنرانی اذعان کرد: «ما در این سالهای به قدری در اسرائیل پول ریخته ایم که هیچ کشور دیگر روی کره زمین داده نشده است ولی مهمتر از کمک های اقتصادی و نظامی رابطه استراتژیک ما به اسرائیل است. ما همان طور از اسرائیل حمایت کرده ایم که آمریکا از ایالات پنجگانه خود حمایت می کند.

ایالات متحده از سال 1992 هر ساله 2 میلیارد دلار به صورت وام های تضمین به اسرائیل داده است. کارشناسان کنگره آمریکا هعمچنین فاش ساخته اند که بین سالهای 1974 تا 1989 به میزان 4/16 میلیارد دلار از وام های نظامی آمریکا به کمک های بلاعوض تبدیل شده است. در واقع کنگره آمریکا تمام بدهی های گذشته اسرائیل به آمریکل رل بخشیده است. اسرائیل ادعا می کند تاکنون پرداخت اقساط طرح هایش با تاخیر همراه نبوده است.

و اما استراتژی امریکا در بعد سیاسی، تبلیغاتی و دیپلماتیک حمایت از اسرائیل در اشکال زیر تجلی یافته است.

1-تلاش همه جانبه همکاری موثر و سرمایه گذاری وسیع برای ایجاد دولت صهیونیستی در سرزمین های اشغالی از سال 1897 همزمان با برگزاری اولین کنگره جهانی یهود تا سال 1948 و از سال 1938 تا کنون

2-سازماندهی طرح های مختلف و استفاده از همه پتانسیل سیاسی و دیپلماتیک آمریکا برای رسمیت بخشیدن به رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی

3-برنامه ریزی وسیع ایالات متحده برای خاموش کردن شعله های مبارزه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی

4-استفاده از جل وتو برای ممانعت از محکومیت اسرائیل و اعمال تروریستی آن در مجامع بین المللی و جلوگیری از احقاق حق ملت مظلوم فلسطین شایان ذکر است که در طول نیم قرن اخیر یعنی از سال 1948 همزمان با شکل گیری غیرقانونی دولت اسرائیل تا سال 2003آمریکا نزدیک به پنجاه بار اقدام به وتوی قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی یا تهدید به وتو کرده است که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت از هیچ کشوری تا این حد حمایت نکرده است.

5-سرمایه گذاری وسیع برای تعمیق و بسط نفوذ و سلطه آمریکا بر دولت های عربی با هدف تبدیل حکومت عرب منطقه به دست نشاندگان واشنگتن به گونه ای که موجودیت و آرمان ملت فلسطین را فدای اغراض سیاسی و منافع خود کنند.

6-اعمال فشارهای سیاسی و دیپلماتیک و به کارگیری تهدیدهای مستقیم نظامی از سوی واشنگتن بر کشورهای همسایه اسرائیل برای برچیده شدن پایگاه فلسطینی ها در مرزهای کشورهای عربی با اسرائیل و سلب امکان مبارزه از فلسطین ها با استفاده از خاک کشورهای هم مرز با فلسطین اشغالی.

7-برنامه ریزی ایالات متحده برای تحکیم و تثبیت اسرائیل از طریق نفوذ در درون تشکل های مبارز فلسطین با هدف سوق دادن سازمان هیا مسلح فلسطینی از فاز نظامی به فاز سیاسی و دیپلماتیک.

8-سرمایه گذاری وسیع و همه جانبه آمریکا برای نفوذ در مطبوعات و رسانه های ارتباط جمعی کشورهای عربی و همچنین سازماندهی تشکل های سیاسی موازی با هدف کنترل افکار عمومی جهان عرب و منحرف دساختن آنها از دفاع از نهضت فلسطین و پشتیبانی از آرمان این ملت مظلوم با طرح این نظریه که مسئله فلسطین مربوط به فلسطین هاست و ما باید به منافع ملی خود بیندیشیم و مشکلات داخلی خود را حل و فصل کنیم.

9-برنامه ریزی آمریکا برای ممانعت از ایجاد اتحاد و به وجود آمدن انسجام و هماهنگی میان کشورهای اسلامی و جلوگیری از وحدت آنها با یکدیگر بر اساس برنامه ریزیهای دقیق و حساب شده از طریق دامن زدن به اختلافات داخلی میان کشورهای اسلامی با سرمایه گذاری برای بزرگ کردن اختلافات ارضی کشورهیا اسلامی و عربی با یکدیگر و کشاندن آنان به جنگ های نظامی و تبلیغاتی به منظور بر هم زدن اتحاد آنها علیه دشمن مشترک.

10-برنامه ریزی سیاسی تبلیغاتی و حقوقی آمریکا برای از بین بردن بردن واقعیتی به نام ملت فلسطین و هویت فلسطینی از طریق منع ادامه مبارزه برای دست یابی به سرزمین مادری

11-برنامه ریزی وسیع آمریکائیها برای تسلیم شدن آوارگان متفرق در کشورهای مختلف با وضع موجود و پذیرش شکست و ادغام فلسطینی های آواره در جوامع مختلف به گونه ای که آوارگان فلسطینی مستقر در لبنان خود را با گذشت یک یا دو شل لبنانی بدانند آوارگان فلسطینی مستقر در اروپا خود را اروپایی و آوارگان فلسطینی مستقر در مصر خود را مصری قلمداد کنند و بدین سان به مرور زمان هویت ملی فلسطینی ها فراموش شود و مسئله ای به نام آوارگان فلسطینی وجود خارجی نداشته باشد.

12-سرمایه گذاری وسیع و همه جانبه آمریکا برای اسرائیلی کردن ساکنان فلسطینی مستقر در اسرائیل و تبدیل آنها به شهروندان درجه 2 و 3

13-تلاش وسیع در رسمیت بخشیدن به اسرائیل نزد کلیه کشورهای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از طریق پشتیبانی برای حجمله به پایگاههای فلسطینی ها در کشورهایی نظیر مصر، سوریه، لبنان و اردن با هدف انتقال بخش هایی از سرزمین آنها و آواره ساختن فلسطینی های مستقر در این کشورها به قاره های مختلف و پس مشروط کردن استرداد سرزمین های انتقالی به برچیده شدن پایگاه مبارزان فلسطینی و به رسمیت بخشیدن اسرائیل از سوی کشورهای همسایه، دقیقا مشابه اهدافی که آمریکا اسرائیل و غرب پس از تصویب قطعنامه 242 و 338 پس از جنگ 1967 و 1973 دنبال می کردند اسرائیل برای تحقق این استراتژی به کمک امریکا بلندیهای جولان در سوریه و صحرای سینا در مصر و جنوب لبنان را به اشغال خود دآورد و استرداد این مناطق را مشروط بر به رسمیت شناختن اسرائیلی از سوی مصر و سوریه و لبنان دانست.

از آن جا که حفظ امنیت اسرائیل همواره در سرلوحه برنامه های ایالات متحده قرار دارد آمریکا هیچ حرکت ناخواسته ای را علیه آن رژیم برنمی تابد ریچارد کورتیس سردبیر نشریه گزارش واشنگتن، در دی ماه سال 1380 گزارش مستند تحت این عنوان منتشر ساخت: «مالیات دهندگان آمریکایی نمی دانند چه مبلغی به اسرائیل کمک می کنند» گزارش مزبور حاوی این نکات قابل تامل است:

1-هر اسرائیلی به طور میانگین 14630 دلار از آمریکا دریافت کرده است.

2-مقایسه بهره های کمک ها و وام های آمریکا به اسرائیل نشان می دهد که مالیات دهندگان آمریکایی در طول 49 سال گذشته 8/134 میلیارد دلار برای کمک به اسرائیل متضرر شده اند.

3-کمک های مزبور با عنوان یاری رساندن به توسعه کشورها صورت می گیرد. اعطای این کمکها در اسرائیل عمدتاً صرف خریدهای نظامی از ایالات متحده شده است. این امر در حالی صورت می گیرد که رژیم صهیونیستی با سرانه درآمد ناخالص ملی 15800 دلار در میان کشورهای دارای شاخص رشد بالا قرار گرفته و حتی میانگینی بالاتر از شماری از کشورهای اروپایی و اعضای ناتو را نشان می دهد.

4-در ازای هر یک دلاری که امریکا به هر افریقایی داده است حدود 251 دلار به هر اسرائیلی داده شده است با این توضیح که چون مسلمانان و مسیحیان ساکن در اراضی اشغالی از کمک های مزبور محروم هستند، میانگین بالاتری به یهودیان تعلق می گیرد.

5-پول هایی که با عنوان وام به رژیم صهیونیستی اعطا می شود بدون واسطه و اعمال نقش گروه های فشاری یهودی و سیاستمداران وابسته به آنها هیچگاه به خزانه آمریکا باز نمی گردد.

6-سکوت محافل رسمی و رسانه های آمریکا و حتی سانسور اخبار واقعی در مورد کمک های اعطا شده به رژیم صهیونیستی قابل تامل است.

7-ایپاک (کمیته امور آمریکا و اسرائیل) به عنوان فعال ترین گروه فشار خارجی در آمریکا نقش عمده ای در تحقیق شرایط به بالا دارد این کمیته 52 سازمان یهودیان را در این زمینه هماهنگ و دارای 150 کارمند و شش گروه شناخته شده است که سالیانه یک یا دو بار موفق به برگزاری نشست خصوصی یا کنگره می شوند.

8-در سالهای اخیر یک سازمان مخوف یهودی به نام ال.دی.ال در آمریکا فعال شده که علاوه بر اعطای رشوه برای کنترل سیاستمداران آمریکایی (به ویژه نمایندگان و سناتورها) فهرست سیاهی را با عنوان پرونده دشمنان تنظیم می کند. آنان قربانیان خود را در قالب فعالیتهای رسانه ای گسنرده هدف تخریب و هتک حرمت قرار می دهند.

9-آلمان دومین اعطاکننده به رژیم صهیونیستی است تا کنون بیش از 31 میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است. جالب این که اغلب کمک ها تحت عنوان جبران خسارات اقدام نازی ها در جنگ جهانی دوم صورت می گیرد.

مطالعه کلی بودجه نشان می دهد که دولت آمریکا در بودجه سال 2002 خود4/2 میلیارد دلار کمک نظامی و 720 میلیون دلار کمک اقتصادی برای اسرائیل درنظر گرفته است. بنابراین هدف اصلی ایالات متحده از ترتیبات بعد از شکست تروریسم در تثبیت رژیم صهیونیستی و تحمیل آن به کشورهای منطقه خلیج فارس است. اکنون تمام راه هیا نفوذ و فشار صهیونیست در آمریکا و غرب فعال شده است. آنان تلاش دارند تا اسرائیل را به عنوان بخشی از خاک و حوزه راهبردی ایالات متحده به کشورهای منطقه خلیج فارس تحمیل کنند.

گفتار سوم: حمایت از روند صلح اعراب – اسرائیل

امریکا برای حل فرایند صلح اعراب – اسرائیل با یک مسئله روبرو است که حل آن به شویه بومی، انکار منافع امریکاست و راه حل غیربومی نیز برای آن متصور نیست. و اما راه حل مطلوب برای آمریکاییها این است که بحران فلسطین به گونه ای حل شود که موجودیت و امنیت اسرائیل تامین شود. این راه بومی نیست. زیرا اولا خود فلسطینی ها به صورت آرمانی و استراتژیک به کمتر از کل سرزمین فلسطین رضایت نمی دهند و در کوتاه مدت حداقل سرزمین هایی را که در جنگ 1967 به اشغال اسرائیل درآمده است مطالبه می کنند. ثانیاً کشورهای منطقه از این که موازنه قوا به نفع اسرائیل تغییر کند بیمناکند. طبیعی است که این کشورها بر اساس منافع و امنیت ملی خود خواستار تضعیف جایگاه و قدرت اسرائیل باشند. لذا هرگاه آمریکایی ها از در جانبداری عریان از اسرائیل وارد می شوند کشورهای منطقه حتی نزدیکترین متحدان آمریکا برانگیخته می شوند. دور شدن تدریجی عربستان سعودی و. مصر از آمریکا از روشن ترین نشانه ای این برانگیختگی است. راه حلهای بومی نیز منافع آمریکا را تامین نمی کند. بر اساس راه حل های بومی اسرائیل یا اساساً محو می شود یا این که چنان قدرت آن محدود می شود که توان تاثیرگذار منطقه یا خود را از دست می دهد.

از زمان ترومن آمریکا سه هدف عمده را در منطقه خلیج فارس دنبال کرده است. تامین امنیت برای اسرائیل، کسب اطمینان نسبت به جریان نفت و نهایتاً تامین ثبات و ایجاد توازن منطقه ای جمهوری خواهان و دموکراتها در باره نوع و میزان مداخله لازم برای نیل به این اهداف با یکدیگر مخالف بوده اند اما در باره ماهیت خود اهداف اختلافی نداشته اند.

با روی کار آمدن جمهوری خواهان در آمریکا در سال 2000 میلادی و به دنبال ا“ حادثه 11 سپتامبر 2001 تیم نظامی چینی و بوش کشورهای منطقه مانند ایران، عراق، عربستان، یمن، سوریه و لبنان را تحت فشار بیشتری قرار دادند آنها با ارائه دکترین حمله پیشگیرانه و موضع گیری در مقابل عراق به منزله نخستین مرحله از تحقق این دکترین عملا نشان دادند که در صددند منافع خود را در این منطقه به هر نحوی تامین کنند در این راستا ایالات متحده آمریکا با ارائه طرح نقشه راه کوشیدند تا ضمن برقراری صلح به اهداف و منافع دملی خود نیز پوشش دهد.

تقشه راه طرحی دیگر برای ادامه اشغالگری:

نقشه راه تلاش دیگری برای پایان بخشدین به تنازع اعراب و اسرائیل تلقی می شود که در چارچوب سیاست خارجی بوش در منطقه خلیج فارس شکل می گیرد. طرح نقشه راه توسط دیپلماتهایی از آمریکا، روسیه اتحادیه اروپا و سازمان ملل تدوین شده است. می توان گفت طرح نقشه راه ارائه کننده مسیر جدیدی در روند صلح اعراب و اسرائیل محسوب نمی شود اما تلاشی است برای بازسازی بسیاری از مواردی که باعث شکست روند سلح اسلو در دهه 1990 شد. بر اساس این قرارداد مجدداً طرح دولت خودگردان فلسطین مطرح شد. با این تفاوت که این بار دولت خودگردان تحت رهبری جنبش ملی فلسطین مطرح بود که رهبران ان از تبعید بازگشته و مدعی بودند که دولت فلسطین مستقل به رودی در کرانه غربی و نوار غزه ایجاد خواهد شد. با وجود امید فلسطینی ها و اعتماد گسترده جامعه جهانی مبنی بر این که روند اسلو می تواند چنین آرمانی را تحقق بخشد اما دولت اسرائیل به هیچ وجه چنین اعتقادی نداشت و خود را به روند صلح اسلو متعهد نمی دید.

بسیاری از منتقدین معتقدند که از سال 1993 قرارداد اسلو در واقع طرحی برای استقرار صلح نبود بلکه طرحی بود که اشغال اسرائیل را نهادینه کرد. در آن طرح با انتقال محدود قدرت به مسئولین تازه وارد فلسطینی ارتش اسرائیل می توانست خارج از مراکز جمعیتی فلسطینیان عمل کند و به این ترتیب مراتب ریسک و خطر به نیروهای خود راکاهش دهد. ولی در عین حال از طریق ایست و بازرسی ها و بستن راهها به اشغال خود ادامه دهد. استقرار مرحله به مرحله طرح اسلو باعث شده یود تا موضوعات اساسی مانند مسئله مرزها اسکان یهودیان بیت المقدس و پناهندگان به تعویق بیافتد و عملاً به اسرائیل اجازه می داد تا نتایج اصلی را که می بایست در مراحل نهایی شکل گیرد، متعصبانه شکل دهد باید گفت روح قرارداد اسلو در طرح نقشه راه نیز موجود است. چرا که در این طرح نیز نگرشی مرحله به مرحله وجود دارد و بحث و تصمیم گیری راجع به مسایل مهم و جدال انگیز به تعویق می افتد. این طرح دارای ساز و کارهای تحمیل کننده روشن و مشخصی نمی باشد. در باره این که اختلافات چگونه باید حل و فصل شوند مبهم است و با توجه به مخاطرات نهفته در چنین نگرشی و با توجه به تجربه هفت سال روند صلح اسلو، فلسطینیها به طور عمده مظنونانه به طرح نقشه راه می نگرند. بسیاری از فلسطینیها نقشه راه را علی الاصول متفاوت از قرارداد اسلو نمی بینند طرحی که نهایتاً به انتقال کرانه غربی و نوار غربی توسط دولت اسرائیل پایان نمی دهد و روند انتقال را که از سال 1967 شروع شده و تا کنونه نیز ادامه دارد مورد تایید قرار نمی دهد.

2-نقشه راه

به دنبال موفقیت آمریکا در جنگ سوم خلیح فارس و به رغم این که در آغاز، این کوشر هیچ تمایلی برای دخالت در منازعه خاورمیانه نداشت به دنبال احساس نیاز به لزوم هماهنگی کشورهای خاورمیانه با اهداف و منافع ملی خود با اتخاذ یک استراتژی راهبردی مصمم شد تا بر هر شکلی منافع ملی خویش را تامین کند بنابراین با ارائه طرح نقشه راه و با جلب حمایت کشورهای اروپایی روسیه و سازمان ملل کوشید تا به هر نحو ممکن دو طرف درگیر را به نشستن بر سر میز مذاکره و پذیرفتن این راه حل وادار کند.

در این راستا رییس جمهور ایالات متحده در نشست سران عرب در شرم الشیخ اطمینان داد کاری خواهد کرد که دو طرف در کنار یکدیگر و با لذت برئن از صلح و امنیت رندگی کنند.

وی همچنین ابراز کرد: «بدین دلیل که جهان دوست دارد دولت فلسطین آزاد و در صلح زندگی کند دولت این کشور تمام تلاش خود را بر رسیدن به این هدف متمرکز خواهد کرد.

نقشه راه سه مرحله است که باید تا 2005 به نتیجه بقرسد. مرحله نخست آن شامل برقراری آتش بس، که گروههای فلسطینی باید خشونت علیه اسرائیل را کنار بگذارند و سازمانهای سیاسی فلسطینی نیز به تجدید ساختار داخلی خود یپردازند همچنین اسرائیل موظف است شرکتهای یهودی نشین را غیرنظامی کند، آنها را توسعه ندهد و تا ماه مارس 2004 برنامه منسجمی را برای عقب نشینی نیروهای نظامی خود از کرانه باختری تعیین کند ضمن آن که در آخرین گاذم نیز باید انتخابات فلسطین برگزار و اعتمادسازی انجام شوئ. مرحله دوم مقدماتتشکیل کشور فلسطینی در مرزهای موقت تا پایان سال جاری میلادی و برگزاری کنفرانسی بین المللی برای نظارت و پیشبرد این طرح خواهد بود و مرحله سوم در سال 2005 میلادی شامل مذاکران دوجانبه برای دستیابی به راه حل نهایی است. گروههای مبارز فلسطینی تا کنون این طرح را رد کرده اند. در هر یک از مراحل نقشه راه فلسطینی ها مسئول امنیت اسرائیل شناخته شده اند. در مرحله اول فلسطینی ها تشکیلات امنیتی را بازسازی می کنند که هدف آن ممانعت از مقاومت فلسطینیهای مبارز است. این تشکیلات توسط سازمان سیا مدیریت می شود. همچنین نیروهیا امنیتی مصر و اردن نیز در تعلیم این نیروها نقش ایفا می کنند، نقشه راه از اسرائیل می خواهد که به موقعیت اشغال قبل از شروع انتفاضه برگردد تا وضع موجود که قبل از 28 سپتامبر 2000 وجود داشت تأمین گردد.

نقشه راه از اسرائیل نمی خواهد که از سیاست شهرک سازی برای یهودیان در سرزمینهای اشغالی دست بردارد بلکه خواهان توقف آن است و می خواهد آنهایی را که از مارس 2001 ساخته شده اند تخلیه شوند که این موضوع نیز تاثیر عمده ای را بر روی ساخت و سازهایی که انجام شده نخواهد داشت. این موضوع نیز تاکنون توسط مسئولین اسرائیلی پذیرفته نشده است و آنها بارها و بارها مصرانه بر ادامه زندگی ساکنین شهرکها تحت حاکمیت اسرائیل تاکید می نماید.

طرح نقشه راه فاقدساز و کارهای لازم نظارتی است و ابزار لازم را برای اعمال فشار بین المللی بر دولت اسرائیل جهت تعهد به قراردادها و توقف اسکان یهودیان در سرزمینهای اشغالی تعبیه نمی کند و آنها را منوط به واقعایت و شرایط می نماید. تجربه ده سال گذشته بهخوبی نشان می دهد که این واقعیات و شرایط به طور یکجانبه توسط اسرائیل تعریف و تعیینم می شوند. و هر گونه که بخواهد دست به تغییر آنها می زند.

حال با توجه به تجارب گذشته و نشانه های مختلفی که ثابت می کند اسرائیل تمامی برای پایان اشغال ندارد و علیرغم این سعی می شود چهره میانه رویی از عباس محمود در مطبوعات داخل اسرائیل تصویر شود، مخالفت با طرح نقشه راه امری عمومی و جهانی داشته می شود. حتی قسمه عمده ای از حزب حاکم فتح مخالف خود را با این طرح اعلام کرده است.

از آنجایی که اسرائیل فشار زیادی بر یاسر عرفات جهت انتصاب عباس محمود به سمت نخست وزیری وارد آوردند، فردی که به هیچ وجه دارای پشتیبانی افکار عکمومی نبود، از دیدگاه فلسطینیان نشان دهنده رفتار متعصبانه رهبران قدرتمند جهانی به ویژه ایبیالات ممتحده آمریکاست. افکار عمومی در فلسطین عباس محمود را با حامد کرزای افغانستان مقایسه می کنند که در صدد است نه خواست ملت فلسطین بلکه خواست و تمنیات نیروهای خارجی را تحقق نماید. اگر قرار باشد نقشه راه بر اساس خواست دولتا بوش و شارون عمل نماید، در آن نیروهای امنیتی فلسطینی مجبود خواهند شد تا به سرکوب فعالان و مبارزان فلسطینی بپردازند به این ترتیب نقشه راه تلاشی برای سرکوب هرچه بیشتر جنبش فلسطین توسط آمریکا و اسرائیل دانسته می شود که رهاورد مثبتی برای فلسطینی ها نخواهد داشت.

ضمناً ایالات متحده باید این اطمینان را به دست آورد که کشورهای منطقه هچ گونه تردیدی درباره قدرت اهمیت و ادامه همکاری استراتژیک آمریکا و اسرائیل ندارند.. کشورهای عرب بایستی دریابند که آمریکا به افزایش قدرت بازدارندگی اسرائیل و ارائه پشتیبانی مالی و دیپلماتیک به این کشور گرایش دارد و تحقق این اهداف نیزط از راه سخنرانی رئیس جمهور و دیدر با روسای اسرائیلی و اعمالی که نشان دهنده اراده و تصمیم آمریکا مبنی بر پشتیبانی از این کشور باشد دست یافتن است. علاوه بر این چنین تدابیری می تواند باعث تقویت و تثبیت نقش آمریکا به عنوان میانجی در مذاکرات شود و در همان حال با نقش آمریکا به عنوان حامی اسرائیل نیز در تضاد نباشد.

اگرچه ممکن است دولت اسرائیل در کوتاه مدت موفق به سرکوب مقاومت مردم شود و اما در نهایت برزهای انتفاضهدر سال 2005 از هم اکنونکاشته می شود همه توافقنامه هایی که اکنون امضا می شود یا پس از این در آینده امضا می شود چنانچه ریشه های اصلی بحران که منجر به تجاوز و غصب سرزمین فلسطین و آوارگی مردم آن شد را ملحوظ قرار ندهد محکوم به شکست است. توجه به این واقعیت مانع از غلتیدن در آن دسته از اوهام موجود می باشد که برخی می انگارند صلح عنوانشده صلحی نهایی و گسترده است. در حالیکه در ایده آل ترین حالت و شرایط این صله «صلح دولتها و نه صلح ملتهاست» طرحهای عنوان شده عمدتاً توافقنامه های روی کاغذ هستند که بانیان از پیش به آنها اشنا هستند. و ادعاها و ابهامات بنیادی را تحمیل می کنند که مانع از نیل به صلحواقعی می شوند. این ادعا که اعراب مسلمان تنها مانع صلح دائم در منطقه هستند هدفی جز این ندارد که توجه جهانی را از داخل رژیم صهیونیستی خارج نموده و کوشش برای تکه تکه کردن سرزمین های عربی به دولتهای بی قدرت کوچک را توجیه نماید. آمریکا و اسرائیل در مقابل انتفاضه رژیمهاینژادپرست هستند که به قطعنامه های سازمان ملل متحد وقعی نمی‌گذارند در حالی که اسرائیل خود با همین قطعنامه ها موجودیت پیدا نمود. این رژیم همچنان به افزایش تواناییهای نظامی خود از جمله سلاحهای کشتار جمعی ادامه می دهد. اما از تمایلش به صبلح صحبت می کند و به جهانیان در مورد خطر این سلاحها هشدار می دهد در این راستا انتفاضه مردم فلسطین از جایگاه بلند و پراهمیتی برخوردار است و تنها راه فعلی متحد نمودن توانایی های فلسطینی های داخل و آواره حول یک برنامه ملی و اسلامی و بازگشت آوارگان و ایجاد دولت مستقل در داخل خاک فلسطین است.

3-اهداف آمریکا از صلح اعراب و اسرائیل

1-رسمیت بخشیدن به غصب ناجوانمردانه سرزمین فلسطین

2-رسمیت بخشیدن به موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی

3-رسمیت بخشیدن به آوارگی میلیونها فلسطینی از سرزمین مادری

4-برنامه ریزی برای تضمین امنیت مرزهای حکومت تروریستی اسرائیل

و در نهایت معرفی نظام سلطه گر و استکباری آمریکا به عنوان حافظ صلح و امنیت بین المللی و پرچمدار و منادی مبارزه با تروریسم.

ایجاد دگرگونی و براندازی نظامهای دیکتاتور

ایران

اگر بخواهیم تحولات روابط ایران و امریکا پس از حادثه یازده سپتامبر را بر روی نمودار نشان دهیم روابط دو کشور طی این مدت بیشترین فراز و نشیب را شاهد بوده و از همکاری در قالب یک ائتلاف علیه طالبان و القاعده تا تهدید ایران و تهدید متقابل منافع ایالات متحده در سراسر جهان نوسان داشته است. برای نخستین بار ظرف بیست سال گذشته و به دنبال محکومیت حوادث تروریستی یازده سپتامبر از سوی تمامی مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی و ابراز همدردی با ملت آمریکا، ابراز همدردی خود جوش مردم با مردم آمریکا، ارسال نامه تسلیت شهردار تهران به شهردار نیویورک، توقف مواضع تند علیه یکدیگر (هر چند برای مدت زمانی اندک) و استقبال کالین پاول از مواضع ایران اشاره کرد. در جریان شکل گیری ائتلاف ضد تروریسم ایران نیز با ائتلاف ضد تروریسم همکاری داشت و در عملیات نظامی زمینی با توجه به اتحاد دیرینه ایران با ائتلاف شمال در افغانستان و کمک های همه جانبه به این گروه عملاً در جنگ علیه تروریسم نقش مثبتی ایفا کرد. هرچند توافق ایران بر همکاری با آمریکا در کمک به خلبانانی محدود می شد که در جریان حمله هوایی به دشمن آسیب دیده بودند. به هر حال برای نخستین بار بود که ایران و آمریکا برای مدت زمان محدودی طی بیست سال گذشته تا مرز همکاری و شرکت در یک ائتلاف پیش رفته هر چند پیش از این نیز در جریان جنگ نفت یب طرفی سازنده ایران به نفع ائتلاف ضد عراق تمام شده بود. اما با فروکش کردن بحران افغانستان و پیروزی نسبی ائتلاف ضد تروریسم، اختلاف بین ایران و آمریکا روز به روز آشکارتر شد. نخست اتهاماتی واهی مانند: 1- حمایت ایران از تروریسم 2- تلاش برای دستیابی به سلاحهای هسته ای 3- مخالفت با روند صلح اعراب – اسرائیل 4- نقض حقوق بشر مطرح شد.

این اتهامات در حالی صورت می گیرد که ایران و اغلب کشورهای جهان تعریف و شاخص بندی های آمریکا را در قبال مسائل فوق به رسمیت نمی شناسند. آنان برای خود اسناد و ادله کافی نیز در اختیار دارند تا به این وسیله آمریکا را بر اساس عملکردش محکوم کنند. برای مثال در مورد اول آمریکا به همراه آریل شارون، گروههای فلسطینی را تروریست می دانند ولی ایران معتقد است که نادیده گرفتن سوابق تروریستی آریل شارون و همراهی با جوخه هایترور او در کشتار جوانان فلسطینی مصداق واقعی تر.وریسم است. در مورد دوم ایران به حق ادعا می کند که کنوانسیون منع تکثیر سلاحهای هسته ای را پذیرفته است و گزارش بازرسان این کنوانسیون در مورد غیرنظامی بودن فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر طبق قوانین موجود کفایت می کند. به علاوه طبق قوانین (بند چهارم) ایران به علت عضویت در کنوانسیون از حق دستیابی به فناوری هسته ای غیرنظامی برخوردر است. در حالی که آمریکایی های دائماً در صدد نفی موقعیت و جایگاه ایران هستند. این روند در حالی تداوم می یابد که آمریکا و رژیم صهیونیستی کنوانسیون را نپذیرفته اند و به مفاد آن عمل نمی کنند. اسرائیل کشوری صاحب بمب های هسته ای است. لذا اتهام آمریکا که در عمل برای جلوگیری از دستیابی ایران به صنایع پیشرفته و حتی پیشرفتهای علمی مورد نیاز جامعه صورت می گیرد به گونه ای است که آمریکایی ها حتی فعالیت های علمی و آزمایشگاهی را در دانشگاه های ایران نیز تهدید کننده می دانند. در مورد سوم ایرذان رسماً اعلام کرده است که روند صلح نعادلانه است و آنرا نمی پذیرد، با وجود این بر سر راه آن کارشکنی و سنگ اندازی نمی کندذ. اما آمریک و اسرائیل می خواهند ایران رسماً به فرایند صلح بپیوندد تا بدین وسیله حرکت های الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران از جمله انتفاضه نومید و سرکوب شود. سرانجام این که نقض حقوق بشر نیز اتهامی است که همه جناح های سیاسی ایران طرح آن را مداخله آمریکا در امور داخلی ایران دانسته و ممحکوم کرده اند. حال معلوم نیست آمرکایی ها از حقوق چه کسانی سخن می گویند. اشاره تلویحی و گاه مستقیم آنها به گروههای خارج از نظام و اپوزیسیونی است که دارای سوابق غارت اموال این ملت هستند و یا این که با کمک کشورهای غربی و به ویژه آمریکا صدها عملیات تروریستی را در داخل ایران اجرا کرده اند. قرار گرفتن نام برخی نشده است. تداوم فعالیت این گروه ها به ویژه افشای روزافزون روابط آنها با ایالات متحده آمریکا فضای عدم اعتماد و خصومت را در روابط تهران واشنگتن می بخشد. به ویژه آنکه عدم تلاش آمریکایی ها در لاپوشانی روابط خود با این گروهها مبین این واقعیت است که اسیتفاده از اپوزیسیون وابسته به طور علنی به بخشی از راهبرد ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی تبدیل شده است. گروههای مزبور در دوران پس از حوادث یازده سپتمبر چند ماموریت عمده را بر عهده گرفته اند.

الف: ایجاد شکاف در داخل ایران

این ماموریت در جهت سیاست کلی آمریکا برای فروپاشی درون نظامی جمهوری اسلامی ایران به اپوزیسیون مربوطه محول شده است. لذا گروههای مزبور با استفاده از وسائل ارتباط رسانه ای و ماهواره ای همچون شبکه های تلویزیونی ان.آی.ت وی و پارس.تی.وی تلاش کرده اند تا فضای داخلی ایران به گونه ای ترسشیم شود. این شبکه ها سیاست های تعیین شده کالین پاول وزیر امور خارجه و جرج تنت رئیس سازمان سیا را دنبال می کنند، در این زمینه برخی از نویسندگان اپوزیسیون در خارج از کشور با ارائه تحلیل های مختلف مدعی می شوند که اصلاح طلبان و ملت ایران با هدف تهدیدات بوش نبوده اند بلکه این تهدیدات خطاب به اقلیت محافظه کار و مظام جمهوری اسلامی بوده است. جالب این که یکی از نویسندگان از آقای خاتمی خواست در این شرایط موضوع مسئولانه اتخاذ کند و منافع نظام را از منافع ملت جدا سازد. واکنش داخلی ایران به خط سیاسی مزبور متفاوت بود. آقای خاتمی مواضع آمریکاییها را مبتنی بر سیاست جنگ افروزی دانست و به ویژه در مقابل اپوزیسیون موضعی جدی تر اتخاذ کرد و اظهار نمود ملت ایران اجازه نخواهد داد کسانی که اموال آنها را غارت و استبدئاد را بر آنها تحمیل کرده بودند و اکنون با توسل به رسانه های وابسته آرزوی برگشت دارند به ایران بازگردند از این زمان اپوزیسیون موضعی متفاوت اتخاذ کرد و جمله به اصلاحات خاتمی در دستور کار قرار گرفت. ب: ادعای بن بسنت نظام

پس از مواضع منسجم گروه ها و جناح های داخلی ایران در قبال سیاست ها و تهدیدات آمریکا اصل نظام جمهوری اسلامی ایران هدف تهاجم تبلیغاتی قرار گرفت لذا موضوعاتی همچون (بن بست اصلاحات) (لزوم گذر از خاتمی) و (رفراندوم قانون اساسی) و نافرمانی مدنی در تحلیل ها و اخبار مطرح شد. نظرسنجی های ساختگی تنظیم گردید و نتیجه آن نشان می دهد که اکثریت پاسخگویان پیروی سیاست های اپوزیسیون دولت هستند و تلاش شد تا ایران در تیررس عملیات ضد تروریستی آمریکا قرر گیرد.

ج: زمینه سازی برای حمله به ایران

هم زمان با آغاز عملیات آمریکا در افغانستان، اپوزیسیون زمینه سازی برای توجیه حمله آمریکا به ایران را آغاز کرد جالب این که چند تن از فعالان گروه های موسوم به سلطنت طلب به طور کامل عبارات مطرح شده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مورد ایران را مطرح کردند. در یکی از این اظهار نظرها یکی از سلطنت طلبان طرف گفتگوی رادیو آمریکا مدعی شد تروریسم از ایران به همه کشورهای دیگر منطق سرایت کرده است حالا که غرب نیروهای خود را بسیج کرده است فرصت برای آرام کردن منطقه باید با حمله به ایران مغتنم شرده شود جملات مزبور را پیش از آن بنامین نتالنیاهو در جمع یهودیان واشنگتن به زبان آورده بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین صهیونیستی در مجمع سالیانه یهودیان آمریکا با اشاره به برخی از طرح ها و توطئه های صهیونیست ها علیهجمهوری اسلامی ایرانگفت: من ار بافت وماهیت جمهوری اسلامی ایران در شگفتم… بودجه بیست میلیون دلاری که در اینجا (آمریکا) برای سرنگونی جمهو.ری اسلامی ایران تصویب شده است، تنها یکی از صدها طرح و برنامه ای است که ما و آمریکا به کار بسته ایم. تعجب من از همین است ما هماکنون ایرذان را در بایکوت خبری به تنگ آورده ایم و با اطلاق عنوانتروریست به آنهمه افکار جهانیان را با ایران به مخاصمه آورده ایم، اما این نظام به گونهه ای شگفت و نامعلوم آسیب ها خود را ترمیم می کند.

علیرغم برخی لفاظی های دیپلماتیک آمریکا و متحدان آن هیچگاه از سیاست فشار و مهار غافل نبوده اند . هدف نهایی سیاست مهار ایران، تضعیف و سپس سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این زمینه شیوه هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته بدین قرار است.

الف) جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات مدرن و تقویت بنیه نظامی خود برای مقابله با تهدیدات منطقه ای و بین المللی.

ب) ممانعت از دسترسی ایران به فناوری پیشرفته.

پ) ممانعت از اعطای وام و عتبارات خارجی به اییران

ت) اعمال تحریمهای اقتصادی

ث) جلوگیری از استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای

ج) جنگروانی و تبلیغاتی

هرگاه آمریکا نیازمند ایجاد بحران در خارج بوده است و یا یکی از متحدان آن همچون رژیم صهیونیستی به چنین برآوردی رسیده باشد، فشار و فضاسازی علیه ایران تشدید می شود. نگاهی به تحلیل محتوای رسانه های غربی بعد از یازده سپتامبر نشان می دهد که واشنگتن پست و نیویرک تایمز همواره در شکل دهی و جهت بخشی به فضای تبلیغاتی علیه ایران نقش پیشرو و محوری بازی می کنند. قابل توجه این که رسانه مزبور به شدت متاثر از صهیونیست ها و راست گرایان افراطی آمریکاست . در مقابل این فضا، مقامات جمهوری اسلامی ایران خطی معقول و منطقی در پیش گرفته اند:

ایران به هبچ کشوری حمله نمی کند ولی آماده دفاع است.

آمریکا از زمانی که سیاسیت انزواطلبی گذشته را گنار گذاشت شوه ای را در سیاست خود حاکمساخت که بر اساس آلان برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک ابتدا باید داخل کشور رقیب را مهیا ساخت تا دیپلمات های رقیب برای همراهی با مقتضیات مجبور به مذاکره


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
postcq postcq