همانطور که می دانیم در سالهای اخیر در زمینه پژوهش در مقوله هایروایت پژوهی ، زندگی پژوهی و سرگذشت پژوهی توجه بسیاری شده است. و این توجهات بیشتر از سمت نظام آموزش و پرورش می باشد.نظام کنونی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه های روایت پژوهی ، زندگی پژوهی و سرگذشت پژوهی تلاش دارد بر اهمیت این فاکتورها در نظام تعلیم و تربیت بیفزاید و همچنین در این راستا کوششی روز افزون داشته باشد.

باید گفت اهمیت روایت پژوهی ، زندگی پژوهی و سرگذشت پژوهی از آنجا سرچشمه می گیرد که نظام آموزشی ما باید در کنار تعلیم به تربیت نیز توجه شایانی داشته باشد . و همانطور که می دانیم این مقوله ها بیشتر به امر تربیتی توجه دارند. در واقع تجربیات تربیتی کسب شده ناشی از روایت پژوهی ، زندگی پژوهی و سرگذشت پژوهی کمک بسیار شایانی به معلمین ، دانش آموزان و سایر فرهنگیان می نماید.

نظام آموزشی کشور با بهره گیری از این مقوله ها تصمیم دارد به شرح و بسط زندگی شهدا و گرفتن نتایج تربیتی از آنها از طریق خواندن وصیت نامه شهدا و همچنین کسب تجربه از طریق خواندن داستان های تربیتی در قالب زندگی پژوهی بپردازد. همچنین سرگذشت پژوهی نیز فراگیری درس های تربیتی از سرگذشت و بیوگرافی شهداست که میتواند راهگشای ما در این امر باشد.

در واقع پژوهش هایی مثل روایت پژوهی ، زندگی پژوهی و سرگذشت پژوهی حرفه ستوده ایست ولی به انرژی زیادی نیاز دارد . پژوهش مقوله ای است که با آن انسان هرگز دست از آموختن بر نمی دارد و این آموخته ها نه تنها شامل چیزهایی است که بر وفق مراد هر فردی است ، بلکه در برگیرنده فجایع و ناکامی های زندگی نیز می باشد . حتی معلمین با تجربه نیز گاهی اوقات اذعان دارند که برای اجتناب از رکورد و ایستایی ، نیاز به تشویق و تقویت در راستای پژوهش است . در اینگونه پژوهش ها باید سعی شود که روح مطالبی را برای آنان بیان کنیم که واقعأ آرزو می کنیم ای کاش هنگامی که برای اولین مرتبه به پژوهش پرداختیم ، کسی آنها را برای ما بازگو می کرد . زیرا بسیاری از نگرانی های ما را رفع می کرد و همچنین می توانستیم به طور قابل ملاحظه ای در وقت صرفه جویی کنیم و مطمئنأ دانش آموزان می توانستند استفاده بهتری از ما داشته باشند .

با توجه به آنچه گفته شد بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه پکیج طلایی روایت پژوهی ، زندگی پژوهی وسرگذشت پژوهی نموده است. امید است به یاری خدا معلمان عزیز بتوانند از این پژوهش ها در راستای بهینه سازی امر تدریس بهره گیری کنند.

بانک فایل پژوهشی معلمان