سرور استوک

هفت دلیل برای خرید سرور‌های دست دوم

خرید سخت‌افزار مخصوص به سرور یا به صورت کلی تهیه سرور‌های ساخته شده توسط شرکت‌های بزرگی مثل HPE یا Dell EMC می‌تواند هزینه بسیار زیادی را به شرکت یا اشخاص مختلف وارد کند. افزایش هزینه برای تولید سخت‌افزار‌های مخصوص مثل پردازنده مرکزی، ارائه تکنولوژی‌های مدرن با قیمت زیاد و ... همه می‌توانند باعث شوند که در نهایت خریدار‌هایی با بودجه محدود به سراغ خرید سرور‌های دست دوم بروند. سرور‌هایی که مدتی استفاده شده و حالا به دلایلی با قیمت بسیار مناسب‌تر از سخت‌افزار جدید به فروش می‌رسند. در این مقاله به هفت دلیل برای خرید سرور‌های دست دوم می‌پردازیم.

 

عملکرد

سرور‌های دست دوم می‌توانند کاملا مانند یک سرور نو عملکرد داشته باشند. بسته به نوع پردازنده، حافظه و درایو حتی این سرعت در برخی مواقع می‌تواند از نمونه نو بهتر کار کند. بسیاری از سازمان‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند هر سه سال یک بار کل رک‌های خود در پی توافق با سازمان تامین کننده سخت‌افزاری عوض خواهند کرد. البته این تغییر سرور در رک به خاطر این نیست که سخت‌افزار اشاره شده قدرت خود را از دست داده و یا خراب شده است. بسیاری از این سرور‌ها می‌توانند در پنج الی ده سال آینده با کمترین هزینه به بهترین شکل توسط سازمان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. پس می‌توان گفت که سرور‌های دست دوم اگر از لحاظ فیزیکی و سخت‌افزاری سالم باشند نگرانی خاصی برای خریدار به وجود نخواهند آورد و می‌توانند مانند یک سرور جدید به فعالیت بپردازند.

 

هزینه

همانطور که اشاره شد، هزینه خرید یک سرور جدید می‌تواند بسیار زیاد باشد. بسیاری از موسسات و سازمان‌های نو پا که دارای بودجه محدود در این زمینه هستند نمی‌توانند سرور‌هایی با قدرت مد نظر خود خریداری کنند. بدین ترتیب آنها باید با قدرت کمتر یک سرور جدید به کار بپردازند یا سرور دست دوم با قدرت مورد نیاز را خریداری کنند. سخت‌افزار‌های دست دوم در زمینه سرور این روز‌ها بسیار ارزان قیمت تر از نمونه جدید و نو هستند. بدین ترتیب با خرید آنها ارزش کمتری از میزان هزینه انجام شده در طول زمان، کاهش پیدا خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌های قدیمی نیز به خاطر کاهش هزینه‌ها خرید سرور‌های دست دوم را به نو ترجیح می‌دهند.

 

بازگشت سرمایه گذاری

در سیستم کسب و کار امروزی و در نظر گرفتن درآمد به عنوان منبع اصلی بودجه، استفاده بهینه از منابع مالی بسیار مهم است. هر شرکت و یا موسسه سعی می‌کند که بیشترین عملکرد را با در نظر گرفتن بودجه خود به وجود آورد. خرید سرور دست دوم به شرکت شما اجازه می‌دهد تا بودجه باقی مانده برای پیاده سازی طرح‌های راهبردی استفاده شود. سخت‌افزار دست دوم تهیه شده معمولا افت قیمت اولیه خود را تجربه کرده و حتی اگر قصد فروش دوباره آن را داشته باشید ضرر کمتری را محتمل خواهید شد.

 

نگهداری

قطعات مربوط به سرور‌هایی که یک یا دو نسل با نسل فعلی موجود در بازار فاصله دارند، بسیار راحت در بازار پیدا می‌شوند. هر چه مدل سرور دست دوم انتخاب شده محبوب و موفق‌تر باشد، قطعات سخت‌افزاری آن نیز در بازار بیشتر خواهد بود. به خاطر اینکه قطعات سرور‌های دست دوم در بازار به وفور پیدا می‌شوند، بسیاری از سازمان‌های فناوری اطلاعات، قطعات سخت‌افزاری یدکی را برای تعمیر خرابی‌های احتمالی به صورت عمده در انبار‌های خود نگه‌داری می‌کنند یا حداقل برای سخت‌افزار‌های مهم سرور جایگزین موقتی در دسترس دارند. بسیاری از شرکت‌های ثالث نیز می‌توانند نگه‌داری و تعمیر احتمالی سرور‌های دست دوم را بر عهده بگیرند که کار را برای شرکت‌های کوچک آسان خواهد کرد.

 

مقایس‌پذیری

در حالی که سرور‌های دست دوم بسیار راحت‌تر از مدل‌های نو قابل تهیه هستند، یک دیتاسنتر می‌تواند به درخواست برای شبیه‌سازی، برنامه‌های جدید، تست سندباکس و تغییر در فشار کاری را سریع اعمال کند.

 

زمان

برای خرید سخت‌افزار دست دوم اینترپرایز یا سرور به صورت کلی نیاز وقت زیادی نیست. شرکت‌های بزرگی هستند که می‌توانند قطعات دست دوم شرکت‌های بزرگی مثل Dell EMC، IBM، HPE و یا Cisco را در اختیار مشتریان قرار دهند. به همین دلیل نیازی نیست که وقت زیادی را برای پیدا کردن قطعات یا سرور مد نظر خود اتلاف کنید.